امروز : 03 اسفند 1395

 

اختصاصی/ یک قهرمان ایثارگر، یک قهرمان ایثارگر است برای تمام مردم آن جامعه و برای تمام نسل‌ها و برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها. قهرمان ایثارگر، دیگر متعلق به سازمان، خانواده و حتی خودش نیست؛ بلکه متعلق است به همه به معنی مطلق و جامعه به وجود او افتخار می‌کند.

 

اختصاصی/ پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

 

ايرج گلشني


اما جامعه غیر مبتنی بر فرهنگ ایثار، سعی دارد ایثارگر را برای خودش مصادره کند و خودش برای آن قهرمان مراسم بگیرد و مراسم را در سازمان خودش برگزار کند و از ورود دیگران جلوگیری می‌کند که همه این‌ها اشتباهات بزرگی است که نباید در جامعه مبتنی بر فرهنگ ایثار اتفاق افتد.


7-پرهیز از ضد شعار:
«پرهیز از ضدشعار» هم از ویژگی‌های دیگر جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار است. به این معنا که چنین جامعه‌ای تلاش می‌کند تا به واسطه اصرار بیش از اندازه بر یک مقوله و عرضه بیش از حد آن، ارزش آن را کاهش داده و  تبدیل به ضدشعار می‌کند.
توجه داشته باشیم که شعار، بر آمده از خواست و شعور اجتماعی است و ارزش و اعتبار فراوانی دارد. عامل تهییج، هدایت و پیشرفت جمعی است و در فرایند بلند مدت، تعیین کننده سرنوشت یک ملت است؛ از این روست که باید پذیرفت که «شعار» موجود فرهنگی با ارزشی است. اما تا زمانی که با شعار (معرفی عمومی و دائمی یک پیام) به درستی عمل کرده و شعار به ضد شعار تبدیل نشود.


برای مثال، از نظر من، در ترویج فرهنگ ایثار، یکی از همین ضدشعارها در جامعه ما، نامگذاری معابر و خیابان‌ها با نام شهدا است که نه فقط تکریمی در آن نیست که بیشتر پایمال‌شدن عزت شهدا را به دنبال داشته است. چرا که آن گونه بایسته و شایسته با این موضوع مواجهه نشده‌ایم. می‌دانیم که صرف نام‌گذاری، کار با ارزشی است، تا جایی که اسلام بر «نامگذاری فرزندان با نام‌های خوب» تأکید شده است. حال در جامعه ما «شهیدان ما عزیزتر از فرزندان هستند و نام عزیزشان را باید بر عزیزترین چیزها بگذاریم».


با این منطق که باید نام شهدا را بر بهترین‌ها نهاد،  «چرا نام بلند شهید همت باید امروز بر روی یک اتوبان و نام چمران یک اتوبان و نام زین الدین یک اتوبان و نام بابایی یک اتوبان و ستاری یک اتوبان و…. باشد؟ چرا نام مقدس شهدا بی‌مسما با مفاهیم عالی و ارزشی بماند و با آسفالت و ترافیک و گره بخورد؟» من این سوال را دو سال پیش هم در شبکه چهار سیما مطرح کردم که وقتی می‌گوییم همت، چه به یاد شما می‌آید؟ وقتی می‌گوییم بابایی وچمران و.. چه در ذهن عامه می‌گذرد؟ آیا کسی اتوبان همت را اتوبان شهید همت می‌گوید؟ حتی کلمه شهید را هم از همت گرفته ایم و شهید همت را تبدیل کرده ایم به اتوبان همت!! و این تلخ و دردناک است.


ما می‌دانیم که این نامگذاری‌ها اولا لازم است و در ثانی با نیت خدمت و حفظ یاد شهدا انجام شده و می‌شود؛ ما می‌دانیم که نباید نام و یاد شهدا از جامعه حذف شود، ما می‌دانیم که بی‌شهدا، ما هیچی نیستیم؛ پس باید بهترین‌ها را به شهدا بدهیم و بهترین کارها را برایشان بکنیم.
بايد تاکید كرد بر اهمیت نامگذاری همه زمان‌ها و مکان‌ها به نام شهدا و ديگر ايثارگران در ایران ولي‌ای کاش درست‌تر اقدام کنیم.‌ای کاش نام اتوبان را می‌گذاشیم اتوبان «حماسه» و بعد با تابلو آن را به یاد «همت» متصل می‌کردیم. و یا اتوبان شهید بابایی را «پرواز» می‌نامیدیم و می‌نوشتیم « به یاد شهید بابایی»، می‌نوشتیم اتوبان چریک انقلاب و آن را به نام بلند شهید چمران گره می‌زدیم و با این روش، رابطه معناداری بین مردم و شهیدان برقرار می‌کردیم.


در جای جای شهر دیده و می‌بینید که نامگذاری‌های بسیار غلط و توهین‌آمیزی در حوزه فرهنگ ایثار انجام شده است؛ مانند «سبزی فروشی ولی عصر(عج)!! » آیا به مقدسات من شیعه بدتر از این هم می‌شود توهین روا داشت؟ می‌دانیم که نیت سویی در دل این افراد نیست؛ اما نام مقدس ولی عصر(عج)، و دیگر مصادیق مسلم ایثار، چرا باید روی چنین جاهایی گذاشت؟ چه کسی چنین اجازه‌هایی را صادر می‌کند؟


من به شخصه از این قضایا همیشه در عذابم و از شهردار محترم، شورای شهر و هر مسئولی که می‌تواند اثرگذار باشد خواهش می‌کنم که در این موارد تجدید نظر کنند. در این مساله مهم بی‌شک می‌توانیم بهتر عمل کنیم و در تصحیح اشتباهات، هیچ وقت دیر نیست.


8-پیروی از فرهنگ کاربردی با مقبولیت همگانی
شاخصه دیگر «جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار»،«پیروی از فرهنگ کاربردی با مقبولیت همگانی» است.


تأکید بر فرهنگ‌ ارزشی و در عین حال کاربردی از دیگر ویژگی‌های یک جامعه ایثارمحور است و نباید به سراغ مفاهیمی برویم که صورت کاربردی ندارند و جنبه توصیه‌های عرفانی و اخلاقی محض دارند و نیز در جامعه ایثار محور، فرهنگی مطرح می‌شود که تمامی ملت از هر قشر و گروه و مذهب و مکتبی به آن گرایش پیدا کنند..


به عنوان مثال، در جامعه امروزی ما صحبت از «اسلام»  به طور کلی و عمومی، به به تنهایی کفایت نمی‌کند.نام بردن از اسلام به عنوان یک دین کامل و….. لازم است؛ اما کافی نیست؛ زیرا این دین مبین، باید بتواند از فکر و نظریه گذر کرده و به عمل و انجام دقیق کار برسد که در این باره، باید سراغ مصادیق کاربردی آن در جامعه برویم. قوی‌ترین، دقیق‌ترین و روشن‌ترین چهر‌ه عملیاتی و اجرایی مکتب اسلام، فرهنگ ایثار است. فرهنگ ایثار در واقع، تفسیر عملی قرآن کریم است و با وجود فرهنگ ایثار، کسی نمی‌تواند دین اسلام را درویش مآب و انزوا گرا و شعاری و نصیحتی بنامد؛ زیرا دین اسلام، دینی است علاوه بر مفاهیم و نظریه‌ها و معارف دقیق و عالی برای دل و قلب و اندیشه، حوزه عملکردی برای دست را هم تعریف کرده و نوع رفتار و عمل هر کار و هر فرد را مشخص کرده است. بنابراین، فرهنگ ایثار، صورتی کاربردی از مفاهیم و تعالیم اسلام است و فوق‌العاده حائز اهمیت است. این است که ترویج فرهنگ ایثار در جامعه ما به معنی ترویج عملی اسلام در ایران و جهان و ترویج عملی قرآن کریم است.


9-ترویج فرهنگ ایثار منهای سیاست:
«ایثار منهای سیاست» از دیگر ویژگی‌های جامعه مطلوب است. در تمام کشورهای موفق این ویژگی رعایت شده است و متأسفم که امروز در کشور ما شاهد فعالیت حزبی سیاسی تحت عنوان «ایثارگران» هستیم. این یک سواستفاده رسمی از مقوله ایثارگری است. چرا که فرهنگ ایثار اگر چه در تمام بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جریان دارد و اثرگذار است، اما بعد اصلی آن مردمی‌ست و نباید آن را امری سیاسی کنیم و بین آن و مردم یک جامعه فاصله بیفکنیم.


سیاست باید در خدمت فرهنگ ایثار باشد و نه برعکس. این که با مقوله فرهنگ ایثار با ژست سیاسی و گرایش سیاسی و جناح سیاسی روبرو می‌شویم یعنی چه؟ حزب ایثارگران به چه معنی است؟ به این معنی است که هر کس جزو این حزب نباشد، ضد ایثارگر است؟ من نمی‌فهمم که ماده ده احزاب یا هر کس دیگری که به این اسامی مجوز داده کیست و چرا، اما می‌فهمم که کار خطایی است و باعث ضربه زدن به فرهنگ ایثار می‌شود.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیش بینی وضعیت هوا

آفتابی

6°درجه

تهران

آفتابی
رطوبت: ۳۸%
باد: شرق، جنوب شرق و ۶.۴۴ کیلومتر در ساعت
چهارشنبه -۱°درجه / ۱۲°درجه آفتابی
پنج شنبه -۱°درجه / ۱۳°درجه آفتابی
جمعه ۱°درجه / ۱۳°درجه آفتابی
شنبه ۱°درجه / ۱۵°درجه آفتابی

بالا