امروز : 03 بهمن 1395


کم کاری سینماگران در ساخت فیلم های قهرمان پرور .

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir:


به گزارش کاسیت خبر، جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور ؛در خصوص نبودن قهرمان درفیلم نامه ها گفت: قصه بدون قهرمان دیگر قصه نیست، شخصیت دراماتیک، یک قصه قهرمان است. اگر این قهرمان به درستی در یک اثر پرداخت نشود آن اثر فاقد جنبه های دراماتیک خواهد بود و مخاطب را جذب نمی‌کند.

وی ادامه داد: در واقعیت علی رغم وجود شخصیت‌های واقعی قهرمان در جامعه ما، این قهرمانان در آثار سینمایی ما به تصویر در نمی‌آیند. اگر هم این کار انجام می‌شود به شکل ناقص و کارآمد عرضه شده است.

وی عنوان کرد: ایران اسلامی پر از قهرمان است، قهرمانانی که بستر خیزش آنها دوران انقلاب و دفاع مقدس است. هر کدام قصه و غصه‌ای دارند و در راه اهداف و آرمان‌های ملی، دینی و ارزشی شهید، جانباز یا آزاده شده‌اند. نیاز است در عرصه هنر به ویژه سینما به این قهرمانان بپردازیم اما به دلیل غفلت مدیران سینما و کم کاری فیلم سازان همچنین اشباع بازار سینما از فیلم‌های سطحی و تجاری و تغییر ذائقه مخاطب به سوی فیلم‌هایی که جایگاه فرهنگی مناسب ندارد، آثاری بر مبنای شخصیت‌های قهرمانان در سینما ساخته نمی‌شود. این مجوزی نیست که بگوییم کوتاهی و کم کاری مدیران ما موجه است.

وی افزود: دلیل اصلی این است برای احترام و ارج به قهرمانان راستین سینمای ما که فاقد قهرمان است جایگزین کردن این نوع قهرمانان راستین جامعه در آثار سینمایی می‌تواند علاوه بر اینکه قهرمان را وارد قصه‌ها کند، فیلم‌های واقعی قهرمانانه بر اساس رویدادها و رخدادهای جنگی انقلابی سامان دهد و این فیلم‌ها در صورت ساخته شدن در حد استاندارد مخاطب را جذب کند.

منتقد سینما تصریح کرد: در این مدت فیلم‌های اندکی ساخته شده است اما تنها یک یا دو آثار مخاطب را جذب کردند، به دلیل ضعف پژوهش و تحقیق درباره این شخصیت‌ها واقعی و همچنین صنف کارگردانی و بازیگری این کارها موفق نبودند. لذا برای رفع این کمبود نیاز است مدیران و فیلمسازان با همکاری یکدیگر با تحقیق و نگارش فیلم‌نامه بر مبنای واقعیت‌های جامعه تولید این نوع محصولات را در دستور کار قرار دهند. متأسفانه سال‌ها تولید فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس در دستور کار مدیران سینما خارج شده است و این نقص بسیار بزرگی است که نشان دهنده دوری مسئولان و برخی از سینماگران از ارزش‌ها و قهرمانانی که جای آن در آثار سینمایی خالی است.

آذین به عنوان مدرس و منتقد سینما مصداق خود را در خصوص ساخته شدن یک فیلم نامه عنوان کرد: به هر حال ما شخصیت‌های فراوانی داریم که می‌توان آنها را تبدیل به آثار سینمایی کرد. شخصیت‌های بزرگی مثل شهید همت، و دیگر عزیزان می‌توان آثار سینمایی خوبی ساخت. در میان فیلم‌های ساخته شده «چ» حاتمی کیا و «ایستاده در غبار» را داریم آنها نشان دادند که می‌توانیم فیلم‌های قهرمانان راستین ساخت و مخاطب را جذب کرد. ما قهرمانان بزرگ کم نداریم بلکه فیلم‌های کوچک زیاد داریم، اگر فیلم‌های بزرگ شاخص، تاثیرگذار می‌خواهیم باید محوریت قهرمانان واقعی دوران‌های مختلف انقلاب، دفاع مقدس، فیلم ساخته شود.

وی در خصوص بیرون رفتن از این فضا اظهار داشت: به زمان، همت و عزم سینماگران نیاز داریم. همچنین باید سینماگران و مسئولان فرهنگی به ویژه وزارت ارشاد و تمامی دستگاه‌ها که در زمینه ساخت فیلم‌های ارزشی فعال هستند با همکاری یکدیگر آثاری در این زمینه تولید کنند.

وی در خصوص ساخت فیلم‌های اجتماعی بر مبنای قهرمانان تصریح کرد: قهرمانان واقعی کشور فقط در عرصه نبرد با دشمن حضور نداشتند بلکه در جامعه ما به عنوان شخصیت دینی، تاریخی و اجتماعی را پی می‌گیرند، یار مردم ما بودند و در زمینه اجتماعی هم لازم است در سینما به تصویر کشیده شود. متأسفانه در قهرمانی آنها در جبهه و مسائل اجتماعی به تصویر کشیده نمی‌شود و در هر دو زمینه می‌توان آثار خوبی را برای نشان دادن قهرمانی آنها ساخته شود.

آذین خاطرنشان کرد: سینمای کنونی ایران با تمام نواقصی که دارد دستاورد جامعه اسلامی ما است. حفظ این دستاورد یک ارزش تلقی می‌شود و با ساخت آثار شایسته جامعه امروز ما نشان دهنده تعالی و ارتقا فرهنگی مسئولان و هنرمندان کشور است. اگر در این زمینه فعال باشند سینمای ایران هم می‌تواند حفظ ارزش‌ها به مراحل بالای ارزش‌های سینمایی و احتمالی دست پیدا کند/باشگاه خبرنگاران جوان


در پی حادثه پلاسکو، دولت فردا، شنبه عزاى عمومى اعلام شده است.

 

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

به گزارش کاسیت خبر، شنبه عزاى عمومى اعلام شده استمحسن حاجى ميزايي دبير دولت گفت: از سوى دولت فردا، شنبه عزاى عمومى اعلام شده است.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه تلخ و اندوهبار آتش سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تاسف و اندوه فراوان گردید.

 در این سانحه دردناک و تاسف بار جلوه ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان،  آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه 1395 را عزای عمومی اعلام میکند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می نماید.

 

 

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از لغو آیین رونمایی از پوستر و مجموعه آثار مردمی جشنواره خبر داد.

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

به گزارش کاسیت خبر، در متن یادداشت محمد حیدری - دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر -آمده است: حادثه فروریختن قدیمی‌ترین ساختمان بلندمرتبه ایران ... باعث جریحه‌دار شدن قلوب مردم ایران و هنرمندان شده است.

جشنواره فیلم فجر خود را متعلق به مردم می‌داند و برای مردمی که جشنواره را از آن خود می‌دانند، احترام فراوانی قائل است، ما خود را در غم مردم و آتش‌نشانان فداکار شریک می‌دانیم و اعلام می‌کنیم آیین رونمایی از پوستر جشنواره و مجموعه آثار مردمی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در روز جمعه یکم بهمن ماه به نشانه احترام به آلام مردم برگزار نمی‌شود.

به گزارش کاسیت خبر، او در این متن تصریح کرده است: از هنرمندان و همکاران جشنواره که تلاش کردند روز جمعه یکم بهمن ماه برنامه‌ای در خور احترام به هنر ایران برگزار شود، تشکر می‌کنم و از هنرمندان و مهمانان گرامی می‌خواهم برای تسلی خاطر جامعه – هرجا که نیاز بود- حضور به‌هم رسانیم. چراکه ما هنرمندان مردمیم و جشنواره ما جشنواره‌ای برای مردم است.

 


ویژه‌نامه «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در قالب فصل‌نامه ی رسانه منتشر شد.

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir:

به گزارش خبرنگار کاسیت خبر، این شماره فصل‌نامه رسانه، با توجه به نامگذاری سال 1395  به عملکرد رسانه‌ها، به مثابه وسایل ارتباطی و با توجه به جبهه‌گیری سیاسی و یا اقتصادی به انتشار و بازنشر گفتمان‌های خاص یا پخش منحصربه فردی از گفتمان رسمی اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.

«نسخه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی» نوشته حسن خجسته باقرزاده اولین مقاله این ویژه نامه است، که در آن به مواجهه همیشگی گروه‌های تولیدی رسانه‌ها با مسئولان سازمان‌ها و وزارتخانه پرداخته شده است.

محمد سلطانی‌فر و محسن ایلچی در مقاله دوم این ویژه نامه به ارائه مدل گفتمان‌سازی رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی پرداخته اند و ضمن بررسی نقش ابعاد ارتباطی اقتصاد مقاومتی، مدل چرخه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

بررسی ابعاد مفهومی اقتصاد مقاومتی سومین مقاله این ویژه‌نامه به قلم سیدمجید قاسمی است. این مقاله تلاشی برای فهم دقیق از مفاهیم و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

محمدجواد محسن‌زاده در چهارمین مقاله این فصلنامه به نقش روابط‌عمومی‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی می پردازد.  نویسنده در این مقاله معتقد است: «بی‌تردید کارشناسان روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی یا استفاده از ابزار هنر و بهره‌مندی از دانش ارتباطات گرافیکی و فناوری اطلاعات، نقش تعیین‌کننده‌ای در تنویر افکار عمومی دارند.»

نگاهی به حال و آینده چارچوب‌های شناختی هنجاری اقتصاد مقاومتی در افکار عمومی و رسانه‌ها با استفاده از روش CLA، پنجمین مقاله این شماره فصلنامه به قلم محمد پیرعلی است. وی در این مقاله تلاش دارد تا با ارائه یک بینش و درک کلی نسبت به مقوله مصرف و دیدگاه‌های گوناگون افکار عمومی، وضعیت مطلوبی را با استفاده از اقتصاد مقاومتی ترسیم کند.

مقالات دیگر این شماره فصلنامه رسانه به «نگرش خبرنگاران اقتصادی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» نوشته افسانه مظفری و محسن ایلچی، «اقتصاد مقاومتی از منظر اقتصاد سیاسی» نوشته محمدصادق جنان‌صفت و «اعتماد، لازمه اقتصاد مقاومتی» نوشته زهره جوادیه است.

به گزارش خبرنگار ما دفترمطالعات اعلام کرده است: علاقه‌مندان، دانشجویان و اصحاب رسانه برای تهیه این فصلنامه می‌توانند به واحد انتشارات این دفتر مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 88733772 تماس بگیرند.

 

در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی شهر مشهد از محسن استادعلی برای نمایش سه فیلم مستند دعوت کرده بود اما مسئولان مربوطه اجازه نمایش فیلم‌های «زنانگی» و «دم صبح» را ندادند.

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

 به گزارش کاسیت خبر، با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شهر مشهد قرار بود در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ دی ماه با نمایش سه فیلم «دم صبح»، «جایی برای زندگی» و «زنانگی» کارنامه فیلمسازی محسن استادعلی بررسی شود اما این اتفاق نیافتاد.

در روز اول در زمان نمایش مستند «جایی برای زندگی» مسئولان برنامه و برگزارکنندگان در اقدامی عجیب و برخلاف نظر فیلمساز اقدام به سانسوز و ممیزی فیلم در زمان پخش گرفتند که اینکار با اعتراض شدید کارگردان فیلم همراه شد.

همچنین بعد از نمایش فیلم نیز اعتراض شدیدی از سوی مسئولان اداره تبلیغات به سازنده فیلم شد و در جلسه نقد و بررسی علاوه بر هجمه‌های زیاد به فیلم اعلام کردند که مستند «زنانگی» فردا نمایش داده نمی‌شود.

این اتفاقات درحالی رخ داد که برنامه و زمان نمایش این آثار پیش از این اعلام شده بود و فیلمساز نیز به دعوت مسئولان شهر مشهد به آنجا سفر کرده بود.

محسن استادعلی از مستندسازانی‌ست که تاکنون آثار وی جوایز بسیاری را از جشنواره‌های مختلف همچون جشنواره‌های سینما حقیقت، فیلم فجر و … به‌دست آورده و مورد تقدیر قرار گرفته است

منبع: هفت صبح

 

 عضو شورای شهر تهران از بررسی نامگذاری خیابانی به نام "آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی" در جلسه یک‌شنبه آینده شورا خبر داد.

 

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

 

به گزارش کاسیت خبر، اسماعیل دوستی در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر نامگذاری یکی از خیابان‌های پایتخت به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به تسنیم اظهار داشت: دوفوریت طرح نامگذاری خیابانی در پایتخت به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جلسه یک‌شنبه آینده به صحن شورا ارائه می‌شود.

عضو شورای شهر تهران افزود:‌ پیشنهاد بنده در این راستا نامگذاری "بزرگراه رسالت" به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است چراکه به هرحال باید نامگذاری در شأن و شخصیت ایشان باشد.

دوستی خاطرنشان کرد: بزرگراه رسالت از مصلای امام خمینی(ره) آغاز می شود و در قلب تهران واقع است، با توجه به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌خوبی و به نحو احسن رسالت‌شان را نسبت به انقلاب اسلامی، نظام و کشور ادا کردند، نامگذاری این بزرگراه به‌نام ایشان مناسب است.

 

 

اختصاصی/ یک قهرمان ایثارگر، یک قهرمان ایثارگر است برای تمام مردم آن جامعه و برای تمام نسل‌ها و برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها. قهرمان ایثارگر، دیگر متعلق به سازمان، خانواده و حتی خودش نیست؛ بلکه متعلق است به همه به معنی مطلق و جامعه به وجود او افتخار می‌کند.

 

اختصاصی/ پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

 

ايرج گلشني


اما جامعه غیر مبتنی بر فرهنگ ایثار، سعی دارد ایثارگر را برای خودش مصادره کند و خودش برای آن قهرمان مراسم بگیرد و مراسم را در سازمان خودش برگزار کند و از ورود دیگران جلوگیری می‌کند که همه این‌ها اشتباهات بزرگی است که نباید در جامعه مبتنی بر فرهنگ ایثار اتفاق افتد.


7-پرهیز از ضد شعار:
«پرهیز از ضدشعار» هم از ویژگی‌های دیگر جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار است. به این معنا که چنین جامعه‌ای تلاش می‌کند تا به واسطه اصرار بیش از اندازه بر یک مقوله و عرضه بیش از حد آن، ارزش آن را کاهش داده و  تبدیل به ضدشعار می‌کند.
توجه داشته باشیم که شعار، بر آمده از خواست و شعور اجتماعی است و ارزش و اعتبار فراوانی دارد. عامل تهییج، هدایت و پیشرفت جمعی است و در فرایند بلند مدت، تعیین کننده سرنوشت یک ملت است؛ از این روست که باید پذیرفت که «شعار» موجود فرهنگی با ارزشی است. اما تا زمانی که با شعار (معرفی عمومی و دائمی یک پیام) به درستی عمل کرده و شعار به ضد شعار تبدیل نشود.


برای مثال، از نظر من، در ترویج فرهنگ ایثار، یکی از همین ضدشعارها در جامعه ما، نامگذاری معابر و خیابان‌ها با نام شهدا است که نه فقط تکریمی در آن نیست که بیشتر پایمال‌شدن عزت شهدا را به دنبال داشته است. چرا که آن گونه بایسته و شایسته با این موضوع مواجهه نشده‌ایم. می‌دانیم که صرف نام‌گذاری، کار با ارزشی است، تا جایی که اسلام بر «نامگذاری فرزندان با نام‌های خوب» تأکید شده است. حال در جامعه ما «شهیدان ما عزیزتر از فرزندان هستند و نام عزیزشان را باید بر عزیزترین چیزها بگذاریم».


با این منطق که باید نام شهدا را بر بهترین‌ها نهاد،  «چرا نام بلند شهید همت باید امروز بر روی یک اتوبان و نام چمران یک اتوبان و نام زین الدین یک اتوبان و نام بابایی یک اتوبان و ستاری یک اتوبان و…. باشد؟ چرا نام مقدس شهدا بی‌مسما با مفاهیم عالی و ارزشی بماند و با آسفالت و ترافیک و گره بخورد؟» من این سوال را دو سال پیش هم در شبکه چهار سیما مطرح کردم که وقتی می‌گوییم همت، چه به یاد شما می‌آید؟ وقتی می‌گوییم بابایی وچمران و.. چه در ذهن عامه می‌گذرد؟ آیا کسی اتوبان همت را اتوبان شهید همت می‌گوید؟ حتی کلمه شهید را هم از همت گرفته ایم و شهید همت را تبدیل کرده ایم به اتوبان همت!! و این تلخ و دردناک است.


ما می‌دانیم که این نامگذاری‌ها اولا لازم است و در ثانی با نیت خدمت و حفظ یاد شهدا انجام شده و می‌شود؛ ما می‌دانیم که نباید نام و یاد شهدا از جامعه حذف شود، ما می‌دانیم که بی‌شهدا، ما هیچی نیستیم؛ پس باید بهترین‌ها را به شهدا بدهیم و بهترین کارها را برایشان بکنیم.
بايد تاکید كرد بر اهمیت نامگذاری همه زمان‌ها و مکان‌ها به نام شهدا و ديگر ايثارگران در ایران ولي‌ای کاش درست‌تر اقدام کنیم.‌ای کاش نام اتوبان را می‌گذاشیم اتوبان «حماسه» و بعد با تابلو آن را به یاد «همت» متصل می‌کردیم. و یا اتوبان شهید بابایی را «پرواز» می‌نامیدیم و می‌نوشتیم « به یاد شهید بابایی»، می‌نوشتیم اتوبان چریک انقلاب و آن را به نام بلند شهید چمران گره می‌زدیم و با این روش، رابطه معناداری بین مردم و شهیدان برقرار می‌کردیم.


در جای جای شهر دیده و می‌بینید که نامگذاری‌های بسیار غلط و توهین‌آمیزی در حوزه فرهنگ ایثار انجام شده است؛ مانند «سبزی فروشی ولی عصر(عج)!! » آیا به مقدسات من شیعه بدتر از این هم می‌شود توهین روا داشت؟ می‌دانیم که نیت سویی در دل این افراد نیست؛ اما نام مقدس ولی عصر(عج)، و دیگر مصادیق مسلم ایثار، چرا باید روی چنین جاهایی گذاشت؟ چه کسی چنین اجازه‌هایی را صادر می‌کند؟


من به شخصه از این قضایا همیشه در عذابم و از شهردار محترم، شورای شهر و هر مسئولی که می‌تواند اثرگذار باشد خواهش می‌کنم که در این موارد تجدید نظر کنند. در این مساله مهم بی‌شک می‌توانیم بهتر عمل کنیم و در تصحیح اشتباهات، هیچ وقت دیر نیست.


8-پیروی از فرهنگ کاربردی با مقبولیت همگانی
شاخصه دیگر «جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار»،«پیروی از فرهنگ کاربردی با مقبولیت همگانی» است.


تأکید بر فرهنگ‌ ارزشی و در عین حال کاربردی از دیگر ویژگی‌های یک جامعه ایثارمحور است و نباید به سراغ مفاهیمی برویم که صورت کاربردی ندارند و جنبه توصیه‌های عرفانی و اخلاقی محض دارند و نیز در جامعه ایثار محور، فرهنگی مطرح می‌شود که تمامی ملت از هر قشر و گروه و مذهب و مکتبی به آن گرایش پیدا کنند..


به عنوان مثال، در جامعه امروزی ما صحبت از «اسلام»  به طور کلی و عمومی، به به تنهایی کفایت نمی‌کند.نام بردن از اسلام به عنوان یک دین کامل و….. لازم است؛ اما کافی نیست؛ زیرا این دین مبین، باید بتواند از فکر و نظریه گذر کرده و به عمل و انجام دقیق کار برسد که در این باره، باید سراغ مصادیق کاربردی آن در جامعه برویم. قوی‌ترین، دقیق‌ترین و روشن‌ترین چهر‌ه عملیاتی و اجرایی مکتب اسلام، فرهنگ ایثار است. فرهنگ ایثار در واقع، تفسیر عملی قرآن کریم است و با وجود فرهنگ ایثار، کسی نمی‌تواند دین اسلام را درویش مآب و انزوا گرا و شعاری و نصیحتی بنامد؛ زیرا دین اسلام، دینی است علاوه بر مفاهیم و نظریه‌ها و معارف دقیق و عالی برای دل و قلب و اندیشه، حوزه عملکردی برای دست را هم تعریف کرده و نوع رفتار و عمل هر کار و هر فرد را مشخص کرده است. بنابراین، فرهنگ ایثار، صورتی کاربردی از مفاهیم و تعالیم اسلام است و فوق‌العاده حائز اهمیت است. این است که ترویج فرهنگ ایثار در جامعه ما به معنی ترویج عملی اسلام در ایران و جهان و ترویج عملی قرآن کریم است.


9-ترویج فرهنگ ایثار منهای سیاست:
«ایثار منهای سیاست» از دیگر ویژگی‌های جامعه مطلوب است. در تمام کشورهای موفق این ویژگی رعایت شده است و متأسفم که امروز در کشور ما شاهد فعالیت حزبی سیاسی تحت عنوان «ایثارگران» هستیم. این یک سواستفاده رسمی از مقوله ایثارگری است. چرا که فرهنگ ایثار اگر چه در تمام بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جریان دارد و اثرگذار است، اما بعد اصلی آن مردمی‌ست و نباید آن را امری سیاسی کنیم و بین آن و مردم یک جامعه فاصله بیفکنیم.


سیاست باید در خدمت فرهنگ ایثار باشد و نه برعکس. این که با مقوله فرهنگ ایثار با ژست سیاسی و گرایش سیاسی و جناح سیاسی روبرو می‌شویم یعنی چه؟ حزب ایثارگران به چه معنی است؟ به این معنی است که هر کس جزو این حزب نباشد، ضد ایثارگر است؟ من نمی‌فهمم که ماده ده احزاب یا هر کس دیگری که به این اسامی مجوز داده کیست و چرا، اما می‌فهمم که کار خطایی است و باعث ضربه زدن به فرهنگ ایثار می‌شود.

 

 

 

اختصاصی/ تاسیس روزنامه «همشهری» به سال 1371 بر می‌گردد،از همشهری به عنوان اولین روزنامه رنگی کشور یاد می‌شود.

 

اختصاصی/ پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

 

 ناصر رومیانی

 

روزنامه همشهری ابتدا به صاحب امتیازی شهرداری تهران منتشر می‌شد و هم اکنون توسط موسسه همشهری منتشر می‌گردد. بر همین اساس است که با تغییر شهردار، به طور معمول سیاست‌های همشهری هم تغییر می‌کند.
آدرس وب سایت:  hamshahrionline.ir    
سال تاسیس:  1371        
منابع مالی: شهرداری تهران
وابستگی یا تمایل سیاسی: منطبق با شهردار وقت تهران
مدیر مسئول:  مهدی ذاکری
سردبیر:   حسین قربان زاده
عناصر اثر‌گذار:   قالیباف
همشهری قبل از قالیباف
روزنامه‌ی همشهری 24 آذر ماه 1371 به صاحب امتیازی شهرداری تهران،توسط غلامحسین کرباسچی(شهردار وقت) به عنوان مدیر مسئول وارد عرصه مطبوعات شد.


در آن زمان تیم تحریریه‌ی متشکل از افرادی چون بهروز گران‌مایه، علی اصغر رمضان‌پور (از عناصر فعلی بی‌بی سی فارسی)، احمد ستاری و مرحوم احمد دریایی بود. به جز افراد فوق،غلامحسین کرباسچی در ابتدای تشکیل همشهری،اشخاصی چون ماشاء ا... شمس الواعظین، سعید پورعزیزی، فریدون عموزاده خلیلی، ابراهیم نبوی (پناهنده به غرب) فاطمه راکعی، محسن اشرفی و اکبر گنجی را برای همکاری دعوت کرد.


احمد ستاری (سردبیر وقت) به همراه افراد فوق در دو ماه اول فعالیت همشهری، هدایت این روزنامه را برعهده داشت،اما بعد از آن یعنی بهمن ماه سال 71 محمد عطریان‌فر«فعال سیاسی و از متهمین حوادث پس از انتخابات 88» جاگزین ستاری شد.
همشهری در انتخابات دوم خرداد سال 1376 جدی‌ترین حامی رسانه‌ای خاتمی بود و سفرهای انتخاباتی وی را در دورانی که هنوز روزنامه رنگی در بین نشریات وجود نداشت پوشش خبری می‌داد.


عطریان‌فر طی مصاحبه‌ای با روزنامه اصلاح‌طلب در مورخه 25 مرداد در این رابطه می‌گوید:«خط حرکتی همشهری از همان ابتدا با مواضع و دیدگاه‌های حکومت یک‌سان نبود. چاپ سهوی مطالبی که در روزنامه فوق به ساحت مقدس دین و اعتقادات مردم تعرض می‌کرد و در سال 1371 موجب واکنش روحانیون و مسئولان فرهنگی به این مسئله شد که این مهمترین دلیل جایگزینی وی به جای ستاری بود.
«محمد عطریان‌فر به مدت یک دهه در روزنامه‌ی همشهری فعالیت کرد. وی در این مدت(به گفته ی خودش) همان سیاست‌های احمد ستاری اما با تدبیر بیشتر در روزنامه پیاده کرد. به‌جز احمد ستاری،مابقی تیم وی در همشهری باقی ماندند.


تحریریه‌ی همشهری در زمان سردبیری عطریان‌فر از اشخاصی چون؛ مهدی جمالی، معزالدین (از دوستان عبدا... نوری)، محمد قوچانی و... تشکیل می‌شد.


در اسفند ماه 1381 و با پیروزی جعمیت آبادگران ایران اسلامی در انتخابات شورای شهر، احمدی نژاد علی‌رضا شیخ عطار را جایگزین عطریان‌فر کرد.
عطریان‌فر در این رابطه می‌گوید:«من خدمت آقای احمدی‌نژاد رفتم و به ایشان گفتم شما می‌توانید سه نوع برخورد در این رابطه با ما داشته باشید؛ اول این‌که ضربتی برخورد کرده و ما را کنار بگذارید که در این صورت ما هم چاره‌ی جز تسلیم شدن نداریم. دوم این‌که شما بگوئید ما 70،80 درصد اتفاق نظر داریم و شما آن 20 یا 30 درصد اختلاف نظر ما را در روزنامه چاپ کنید و یا سوم این‌که بیاید باهم، طرحی را آرام آرام در روزنامه پیاده کنیم که هر دو طرف در آن اتفاق نظر داشته باشیم.آقای احمدی نژاد در جواب من گفت:« نه! اعتمادی بین من و شما وجود ندارد،ما متعلق به دو طیف فکری مختلف هستیم.»


علیرضا شیخ عطار در سمت‌های دیگری چون معاون اقتصادی وزارت خارجه در دولت نهم و سفیر ایران در آلمان در دولت دهم بود  و شیخ عطار از حامیان دولت احمدی نژاد محسوب می‌شود.
در دورانی که قالیباف شهرداربود از ابتدا چینی فروشان،حسین انتظامی، علی اصغر محکی و مهدی ذاکری بر صندلی مدیر مسئولی همشهری تکیه زده‌اند.


انتقاد شورای شهراز همشهری
حمزه شکیب (عضو شورای شهر) در جلسه رسمی شورای شهر تهران به روند مدیریت همشهری انتقاد کرده و گفت:» قالیباف باید درباره نگاه حاکم بر این روزنامه،پاسخ‌گو باشد.چند ماه قبل درباره عملکرد این روزنامه به شهردار تذکر دادیم.اما نه تنها اتفاقی نیفتاد،بلکه وضعیت بدتر شد. «شکیب شاهد مثال خود را هم تحریف مصاحبه خودش با همشهری عنوان کرد».


توقیف یک روزه
در سال 88 ( دوران معاونت مطبوعاتی محمد علی رامین)،روزنامه‌ی همشهری به سبب درج عکس معبد بهائیان و تشویق دیگران در بازدید از این مکان در قالب آگهی، از سوی هیئت نظارت مطبوعات توقیف شد.
متعاقب توقیف آن، از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات،همشهری در خواست ابطال این تصمیم را در شعبه 29 دادگاه ارائه کرده بود که این دادگاه نیز با این تقاضا موافقت کرده و روزنامه مجدداٌ منتشر شد.


در ماجرای توفیق همشهری، «عباس سلیمی نمین» معتقد بود که با توجه به این که همین آگهی در گذشته در روزنامه ایران و خورشید (روزنامه‌های طرف‌دار دولت احمدی نژاد) چاپ شده بود،توقیف همشهری بیشتر شائبه سیاسی دارد.


مجلات همشهری
گروه مجلات همشهری در عناوین مختلف مجلاتی از قبیل 24(ماهنامه سیاسی)، پایداری (ماهنامه دفاع مقدس)، داستان، سرزمین من (ماهنامه ایران‌گردی و ایران‌شناسی)، دانستی‌ها،جوان، تندرستی، دیپلمات، بچه‌ها، تماشاگر، سرنخ،آیه، اقتصاد، آشپزی، معماری، خردنامه و... منتشر می‌شود.


قابل توجه است که این حجم گسترده از نشریات برای تامین ذائقه‌های گوناگون در میان فعالین نشریات کشور،جز در روزنامه‌ی همشهری یافت نمی‌شود.
«منابع در دفترهفته‌نامه‌ی کاسیت محفوظ است»

 


یک پژوهشگر حوزه فرهنگی،گفت: با بررسی سبک زندگی خانواده‌ها در سالیان گذشته می‌توان به نقش مدیریت والدین پی برد، ولی امروزه رسانه به عنوان جزو اصلی خانواده محسوب می‌شود و الگوهای درست و غلط را افراد از این وسیله دریافت می‌کنند.

 

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir


به گزارش کاسیت به نقل از ایکنا، وی اظهار کرد: امروزه رسانه در قالب ابزاری وارد زندگی روزمره جوامع شده و زندگی روزمره انسان‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.


وی افزود: با بررسی سبک زندگی خانواده‌ها در سالیان گذشته می‌توان به نقش مدیریت والدین پی برد، ولی امروزه رسانه به عنوان جزو اصلی خانواده محسوب می‌شود و الگوهای درست و غلط را افراد از این وسیله دریافت می‌کنند.


صابری تصریح کرد: ما امروز در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای در زندگی افراد دارند، به گونه‌ای که برای استفاده صحیح از رسانه در کشوری مثل کانادا در مدارس‌شان درسی به عنوان سواد رسانه‌ای آموزش داده می‌شود و این اقدام در همان ابتدا به فرد می‌آموزد که چطور باید از رسانه استفاده کند و به مخاطب نگاه تحلیل‌گرایانه را یاد می‌دهد تا بر اساس مقتضیات خود استفاده کاربردی از رسانه داشته باشد.


این پژوهشگر عنوان کرد: زمانی که فرد مجهز به سواد رسانه‌ای باشد می‌تواند از مخاطب منفعل بودن خارج و به مخاطب فعال مبدل شود و اگر فرد بی‌بهره از این سواد باشد زندگی و تمام تصمیمات فرد تحت تأثیر رسانه قرار می‌گیرد که متاسفانه امروز این اتفاق ناگوار برای زندگی ما می‌افتد.


صابری افزود: بروز اختلالات روانی و رفتاری اعضای خانواده و حاکم شدن فضای بی‌اعتمادی در بین دوستان، همگی ناشی از کناره‌گیری از فضای حقیقی است و افراد برای حضور در فضای مجازی ملزم هستند که باید بسیاری از داده‌های خود را از دست بدهند و در آیند‌ه با کوهی از توهمات و خیالات زندگی کنند که در انتها منجر به رسیدن به پوچی می‌شود.


وی در ادامه به ضرورت فراگیری سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: زمانی که فرد در فضای مجازی خود را در قالب فرارویایی و به دور از واقعیت نشان می‌دهد پس از گذر از این زمان فرد خود دچار خودفراموشی شده و غرق در زندگی مجازی می‌شود که دیگر قادر نیست به‌خود بازگردد.


صابری خاطرنشان کرد: برای دست‌یابی به سواد رسانه‌ای افراد با بهره‌گیری از مواردی از این قبیل که چه کسی تولیدکننده این رسانه است؟ هدف از تولید این رسانه چیست؟ این رسانه چه تاثیری بر سبک زندگی ما دارد؟ کدام عادات خوب یا بد افراد تحت تاثیر این رسانه قرار دارد؟ می‌توانند مدیریت صحیحی در استفاده و ورود به رسانه‌ها را داشته باشند.

 

 

 فهرست منتشره حاوی نحوه محاسبه یارانه تعداد 1968 نشریه شامل مجله‌ها هفته‌نامه و دو هفته‌نامه های استانی و سراسری به غیر از روزنامه های سراسری است.

 

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar. ir:


 به گزارش کاسیت خبر، متن اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی درباره یارانه مطبوعات بدین شرح است:

1) نحوه محاسبات و ضرایب مختلف در بسته حمایتی 95 توضیح داده شده است. مطابق سیاستهای عمومی دولت در تقویت بخش خصوصی به نشریات دولتی یا متعلق به بخش عمومی، یارانه تعلق نمی گیرد.

2) در این دوره کلیه شماره‌هایی که در فاصله 15 اسفند 94 تا 31 شهریور 95 منتشر شده‌اند و اعلام وصول آن‌ها تا 15 آبان 95 تایید شده است، در محاسبات منظور شده‌اند، بدیهی است شماره‌هایی که در این فاصله منتشر شده باشند و بعداً نسخه چاپی خود را ارسال کرده باشند در محاسبات بعدی منظور می‌شوند.

3) اگر برخی از مشخصات پروانه‌ای نظیر نام، صاحب امتیاز، گستره توزیع، قطع، ترتیب انتشار، در طول دوره تغییر وضعیت داده باشد، در محاسبات زیر، آخرین وضعیت آن‎ها منظور شده است.

4) در این نوبت، نشریاتی که اعلام وصول های غیر واقعی داشته‌اند، استثنائاً جریمه نشده‌اند امّا تیراژ حمایتی آنان به عدد واقعی، نزدیک شده است.

5) در این نوبت، نشریاتی که نظم در انتشار نداشته‌اند، استثنائاً جریمه نشده‌اند.
همچنین مطابق دستورالعمل توزیع یارانه مطبوعات،  روزنامه‌ها از شماره ١٥٠ به بعد، هفته نامه‌ها از شماره ٢٦ به بعد، دو هفته نامه‌ها از  شماره١٣ به بعد، ماهنامه‌ها از شماره ٧ به بعد و فصلنامه‌ها از شماره ٣ به بعد یارانه  می‌گیرند.

6) ضریب کیفی روزنامه هایی که در طرح رتبه بندی شرکت نکرده اند یا ارقام کمتر از 20 داشته اند، معادل 20 در نظر گرفته شده است. همچنین برای هفته نامه ها و مجلاتی که امتیاز کیفی آنها هنوز محاسبه نشده است امتیاز کیفی برابر با معدل سایر نشریات لحاظ شده است.

7) چنانچه در دوره قبلی یارانه، به دلیل مغایرت شماره حساب، امکان واریز مبلغ اعلامی وجود نداشته است آن ارقام به عنوان طلب گذشته، منظور شده است.

8) به دلیل محدودیت اعتبارات، مطابق دستورالعمل نحوه توزیع یارانه های مطبوعات، همه محاسبات سرانجام تسهیم به نسبت و تعدیل شده اند. ضرایب تعدیل به شرح زیر است:

 

9) نشریاتی که مبالغ محاسباتی آنها کمتر از 4 میلیون و پانصد هزار ریال شده است، یارانه خود را همراه با دوره بعدی دریافت خواهند کرد. در مقابل نام نشریات این گروه عدد 2 گذاشته شده است. این گروه می توانند مبلغ دقیق را از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی استعلام کنند.

10) رقم اعلامی برای گروه های زیر (با علامت های درج شده در ستون ملاحظات) تا رفع اشکال، قابل پرداخت نیست. ضمناً این سهمیه صرفاً  تا پایان دی ماه حفظ می شود و پس از رفع مغایرت به صورت یکجا، در بهمن ماه واریز می شود.

 

      1- مغایرت نام صاحب حساب با نام نشریه یا نام صاحب امتیاز: عدد یک

 2- نداشتن لیست بیمه: عدد سه

      3- به نشریاتی که از نام مصوب استفاده نمی کنند و یا اندازه کلمات در نامواره خود را به گونه ای می نویسند که نام مصوّب را نشان نمی دهد. همچنین نشریاتی که که فراتر از ترتیب انتشار یا گستره توزیع مصوّب، عمل می کنند یا قطع مصوب (روزنامه ای یا مجله ای) را رعایت نمی کنند، یارانه تعلق نمی‌گیرد. عنوان دقیق تخلف در حساب کاربری هر نشریه درج شده و برای صاحبان امتیاز و مدیران مسئول همان نشریه قابل مشاهده است. در مقابل نام این گروه از نشریات، عدد چهار درج شده است که پس از رفع تخلف و تأیید بخش ذیربط در اداره کل مطبوعات داخلی، یارانه‌شان قابل پرداخت است.  

11) براساس اصول بسته حمایتی 95 و در جهت حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها، نشریاتی که فاقد فهرست بیمه بوده‌اند مبالغ خود را در صورتی دریافت می‌کنند که فهرست بیمه یکی از ماه‌های شش ماهه اول 95 را در  e-rasaneh بارگذاری کرده باشند و آن لیست تایید شده باشد. همه هفته نامه ها (بجز استان های کم برخوردار یا محلی) و همه دوهفته نامه های سراسری و همه روزنامه ها (اعم از سراسری یا غیرسراسری) باید لیست بیمه داشته باشند مگر آن که سایر نشریات همان صاحب امتیاز،‌ دارای لیست بیمه باشد.

12) حمایت‌های دولت از مطبوعات، صرفاً ارقام جدول پیوست نیست. علاوه بر این یارانه، کمک هایی از طریق طرح اشتراک، طرح بیمه کارکنان، طرح خرید مجلات برگشتی، طرح صنایع ریلی کشور، آگهی‌های دولتی و ... نیز تاکنون انجام گرفته است که فهرست کامل آن، منتشر شده است.

13) در روزهای 15 و 21 دی ماه از ساعت 14 تا 18 مسئولان اداره کل مطبوعات وخبرگزاری‌های داخلی به صورت حضوری پاسخگو هستند تا چنانچه در هر یک از متغیرهای محاسباتی، اشتباهی رخ داده، اصلاح شود. این پاسخگویی صرفاً به «صاحبان امتیاز یا مدیران مسئول» خواهد بود و انتظار می‌رود سایر افراد به نمایندگی از نشریه مراجعه نکنند. موارد اصلاحی، در بهمن ماه واریز خواهد شد.

پی دی اف فهرست واریزی نشریات را در ذیل ببینید.

یارانه نشریات/ 95 فهرست یارانه مطبوعات به جز روزنامه های سراسری(95)

 

پیش بینی وضعیت هوا

ابری

3°درجه

تهران

ابری
رطوبت: ۶۸%
باد: شمال غرب و ۱۱.۲۷ کیلومتر در ساعت
دوشنبه -۱°درجه / ۸°درجه آفتابی
سه شنبه -۲°درجه / ۶°درجه اکثرا آفتابی
چهارشنبه -۳°درجه / ۸°درجه اکثرا آفتابی
پنج شنبه ۱°درجه / ۱۱°درجه رگبار پراکنده

بالا