امروز : 03 بهمن 1395



 سیدصادق محمدی وفایی با نقدی بر حاشیه سازی نماز میت آیت الله هاشمی رفسنجانی این گونه نوشت:

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir:


به گزارش کاسیت خبر، جمعه است و بعد از خواندن نماز صبح به تلگرامم نگاهی کردم جوانی به نام آقا مصطفی نوشته بودند،

چرا مقام معظم رهبری در نماز بر آیت الله هاشمی عبارت «انا لا نعلم منه الا خیرا را به کار نبردند؟»

 من، سلام علیکم

به یقین خود حضرت آقا جواب دقیق را می داند. با این حال می توان گفت؛ اول این که گفتن «اللهم انا لانعلم الا خیرا» در نماز میت واجب نیست.

برخی آن را می خوانند و بعضی نمی خوانند.


عزیز من خطا کردن کار انسان است و به فرموده حضرت آقا، هاشمی ۵۹ سال با او رفیق بوده است و در طول این مدت طولانی هزاران بار همدیگر را دیده اند و صدها قضیه و گرفتاری را پشت سر گذاشته اند. حال اگر در طول این همه مدت گاه گاهی خیری ندیده باشد، جای تعجب دارد؟

اگر جنابعالی ده ها سال با بنده رفیق باشی، آیا از همدیگر فقط و فقط خیر خواهیم دید؟

آیا در نماز میتم می توانی بگویی اللهم انا لانعلم منه الا خیرا؟

در این دنیا چند نفر می شناسی که در طول ده ها سال رفاقت از دست و زبان و کردارشان فقط و فقط خیر صادر شود؟

آیا در این صورت نخواندن انا لانعلم جای مذمت دارد؟


به نظر آنان که در این نماز میت این همه دقیق شده اند، چرا حضرت آقا خودش خواندن نماز بر هاشمی را عهده دار شد؟

آیا رهبر عزیزمان نمی توانست، از خواندن نماز میت هاشمی اجتناب کند؟

آیا نمی توانست به رییس دفترش بفرماید شما نمازش را بخوان؟

آیا نمی شد نه رهبری نماز او را بخواند و نه کسی که منسوب به او باشد؟

چرا رهبری به آن شخص مجری فرمود بگو همه بخوانند؟

اگر آن مقام معظم رهبری دلسوز هاشمی نبودند، نماز را بدون هیچ گونه تذکری می خواندند. پس چرا این تذکر را دادند؟

چرا آن همه دعای رهبری در نماز دیده نمی شود و فقط لانعلم دیده می شود؟

مصطفی جان! از آنان که به دنبال بهانه اند، بپرس اگر هاشمی برای رهبری مهم نبود، چرا در پیام حضرت آقا آمده است فراق هاشمی برای رهبری جانکاه است؟

به نظر بنده رهبر عزیزمان غیر از بیست و صفر نمره های دیگری دارد و از سوی رهبری در کارنامه جناب هاشمی مهر مردودی ننشست.

از طرف ملت هم تشیع جنازه او گویای همه چیز است.

به نظر می رسد مهم این است به جوانان بگوییم از هاشمی فقید یاد بگیرید که در طول عمرش از انقلاب و رهبری جدا نشد. نه این که از «انا لانعلم ها» بگوییم.


نوشته ی سیدصادق محمدی وفایی - کاسیت خبر

 

اختصاصی/ تلاطم در بازار ارز در روزهای اخیر و ناتوانی بانک مرکزی در مهار این نوسانات منجر به سرازیری سود سرشار به جیب دلالان و سفته بازان شده است.

 

اختصاصی/  پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

 

زهرا ذوالفقاری


در حالی که وزیر اقتصاد در نیمه دوم آذر ماه از موقتی بودن نوسانات ارز در بازار سخن گفت ودلیل آن را فشار بر بازار در طی این دوره زمانی به دلایلی همچون مسافرت‌های زیارتی و سفرهای ژانویه و نیزنزدیک شدن به نوروزدانست  ولی پس از گذشت حدود 3 هفته از این سخنان بازار ارز با افزایش قیمتی مواجه شده است که موقتی به نظر نمی رسد و آمارها حکایت از  افزایش 20 درصدی قیمت دلار طی سه ماه اخیر دارد.


این داستان در حالی ادامه دارد که محمد باقر نوبخت نیزهفته گذشته مدعی تثبیت  نرخ رسمی ارز بر روی 3200 تومان شده بود ولی یک روز پس از آن اعلام شد نرخ ارز در بودجه سال 96،3300 تومان تعیین شده است.


قیمت دلار در بازار آزاد ایران در ساعت پایانی معاملات ارز روز دوشنبه (یعنی اواسط هفته‌ای که گذشت)در حدود 4200 تومان شد  در حالی که بازار ارز در هفته پایانی آذر شاهد افزایش قیمت دلار به 4000تومان بود، به نظر می‌رسد افزایش 150 تا 200 تومانی دلار تا لحظه نگارش این مطلب حاکی از نوعی سردرگمی و فشار روانی بر بازار است.این افزایش قیمت دلار بازده  سرمایه گذاری در این بازار را به شدت افزایش داده است  و برای سفته بازان و کسانی که  نقدینگی شان را در این بازار سرمایه گذاری کرده اند،بسیار مطلوب است.
نرخ هر دلار آمریکا روز سهش نبه  با ۳۲ ریال افزایش نسبت به دیروز ۳۲ هزار و ۳۴۹ ریال، پوند انگلیس با ۲۸ ریال کاهش ۳۹ هزار و ۶۷۵ ریال و هر یورو با ۲۹ ریال کاهش ۳۳ هزار و ۷۶۸ ریال قیمت گذاری شده و به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می‌شود.


افزایش افسار گسیخته  نرخ ارز با توجه به حجم ارزی  که در بازار ودر دست مردم قرار دارد، از سود کلانی سخن می‌گوید که به جیب دلان و سفته بازان این بازار سرازیر شده است. سوال این جا است قیمت دلار که جامعه را در آستانه سال نو با مشکلات بسیاری  مواجه می‌کند واقعا به سود چه کسانی است؟


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز دوشنبه از برگزاری نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با «طیب نیا» و «سیف «برای بررسی افزایش قیمت ارز خبرداد و گفت: دولت باید یکسان سازی نرخ ارز را تعیین تکلیف کند.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: باتوجه به سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا برای تغییرات نرخ بهره در این کشور،پیش‌بینی می‌شود؛ ارزش دلار نسبت به سایر ارزها با افزایش روبرو شود که این عامل در بازار ایران نیز تأثیراتی داشت.


نوبخت روز دوشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: افزایش صد تومانی دلار در یک روز به هیچ عنوان مورد تائید مسئولان و دولت نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد که این افزایش ناشی از مسائل روانی باشد.رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امیدواریم قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، افزایش تقاضا برای دلار تجارتی و مسافرتی، افزایش واردات و فعالیت‌های دلالان ارز از جمله علت‌های نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر است.


صمد کریمی افزود: بانک مرکزی با اعمال سیاست هایی هیجانات و شوک در بازار ارز را کنترل می‌کند.
وی گفت: بازار تجارت غیررسمی یا همان قاچاق، حجم بسیار بالایی در کشور دارد که با حجم تجارت رسمی برابری می‌کند و بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


کریمی افزود: بانک مرکزی با ابلاغ ضوابط خرید و فروش ارز تلاش می‌کند تا خرید و فروش آن را به بازار رسمی هدایت کند.در سال 94 با احتساب تجارت غیررسمی، حجم بخش غیرنفت در تأمین ارز کشور 64 درصد بود. نماینده بانک مرکزی افزود: گسترش روابط کارگزاری بانکی، افزایش سرعت نقل و انتقالات وجوه و افزایش درجه نقدینگی در بانکها ازجمله سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است که در دست اجراست.


مرتضی الله‌داد اقتصاددان گفت: دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر تلاش کرده اند تا سیاست تثبیت نرخ اسمی ارز را اجرا کنند که غلط است و باید سیاست تثبیت نرخ رسمی ارز مورد توجه قرار گیرد.
امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هنوز هیچ تقاضای سفته بازانه‌ای وارد بازار ارز نشده است، گفت: ماهیت سفته‌بازی در بورس با ماهیت سفته بازی در بازار ارز و پول متفاوت بوده و از این رو انتظار برای حرکت نوسان گیران بازار سهام به بازار ارز و یا حتی سکه بعید و غیر منطقی است. وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ناشی از ورود تقاضای احتیاطی به بازار ارز است، عنوان کرد: هم اکنون برخی از مصرف کنندگان که نیامند ارز برای فواصل زمانی کوتاه مدت هستند، اقدام به خرید‌های محتاطانه دلار در بازار کرده‌اند و این در حالی است که سفته باز یا واسطه گر هنوز وارد بازار نشده است.


عضو هیأت رئیسه کانون صرافان ایران با بیان اینکه در صورت عدم نیاز به مصرف واقعی هر گونه انگیزه سفته بازانه منجر به ضرر و زیان در بازار ارز خواهد شد، افزود: هم اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها بازار ارز داخلی در شرایطی قرار دارد که به وفور اسکناس و حواله ارزی در بازار آزاد وجود دارد و بانک مرکزی به عنوان کنترل کننده نهایی بازار ارز بر آن نظارت و بازیگردانی می‌کند.
نجومی در برابر این پرسش که با توجه به تثبیت نرخ دلار در سطح 4000 تومانی دورنمای قیمت این ارز تا شب عید در چه محدوده‌ای ارزیابی می‌شود؛ پاسخ داد: در واقع با توجه به بودجه بندی لایحه دولت با دلار 3300 تومانی نوسان کنونی نرخ دلار در بازار ارز در محدوده منطقی قرار داشته و نوسان‌های بیش از این منطقی نخواهد بود. وی افزود: انتظار می‌رود با گذشت دوره زمانی تقاضاهای احتیاطی و تسویه‌ای، نرخ دلار به زودی به وضعیت سابق خود باز گردد و بازار با عرضه‌های انبوه این ارز مواجه شود.


در این جلسه با تاکید بر لزوم گسترش حضور بانک‌ها در بازار ارز، گفت: علیرغم گشایش‌های انجام شده مقررات تسهیل کننده ابلاغی، کماکان بانک‌ها اقدام موثری در این خصوص انجام نداده‌اند و لازم است فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند، چراکه بانک‌ها تنها با عملیات واسطه گری وجوه نمی‌توانند سودآوری خود را تضمین کنند و لازم است در عرصه‌های دیگر من جمله ارائه خدمات متنوع ارزی فعال باشند.
رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به افق بلندمدت و پیش‌روی بازار ارز گفت: بانک‌ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را در این بازار بازیابند تا فعالیت‌های شبکه صرافی به جایگاه و ماموریت مقرراتی خود بازگشته و بدین طریق سلامت و اطمینان در تجارت خارجی تقویت شود.


سیف نسبت به تسریع در تسویه حساب‌های ارزی مرتبط با موضوع عملیات ارزی پایان سال 1390 بانک‌ها تاکید کرد و ضمن درخواست ارایه گزارش‌های حسابرسی ارزی بانک‌ها به بخش ارزی بانک مرکزی گفت: در شرایط کنونی که به دنبال شفاف سازی و دقت در گزارش‌‌های حسابرسی هستیم، حل و فصل این موضوع به جای مانده از گذشته فرصت دوچندان یافته است.

 

 

اختصاصی/ پيمان کارگر مديرعامل رنوپارس در يک نشست خبري با بيان اين‌كه فصل جديدي از حضور رنو در ايران شروع شده، تصريح کرد: هدف اصلي ما اين است که رنو شريک استراتژيک صنعت خودرو در ايران باشد.

 

اختصاصی/ پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:


ميلاد ويسي - گروه صنعت

معاون منطقه اي رنو در آفريقا، خاور ميانه و هند در ادامه با اشاره به اينكه قدم‌هايي که برميداريم در اين راستا خواهد بود، تصريح کرد: در اين راستا يکي از اهداف حفظ و گسترش فعاليت‌هاي امروزه است و بدون شک فعاليت‌ها روي پلت فرم ال 90 نه تنها حفظ مي‌شود، بلکه گسترش مي‌يابد.

وي با اشاره به اين‌كه تقاضا در بازار براي ساندرو و استپ وي بالا است، افزود: همچنين قدم هاي جديدي برداشته مي‌شود که ميتوان به امضاي قرارداد با سازمان گسترش اشاره کرد که در اين جوينت ونچر چندين مساله اهميت دارد. اول راه اندازي مرکز r&d است به طوري که رنو ميخواهد قطعه‌سازان ايراني را به دنيا متصل کند که در اين راستا هدف نه فقط براي توليد خودروي رنو در ايران بلکه براي توليد رنو-نيسان در دنيا است.

کارگر در ادامه به ايجاد کارخانه‌اي اختصاصي براي خودرو رنو اشاره و اضافه کرد: در اين راستا يک پلت فرم جديد با دو مدل جديد توليد خواهد شد که نسل جديد داستر و نسل جديد سيمبل را در بر مي‌گيرد.


مديرعامل رنوپارس با اشاره به اينكه يک بخش عمده در جوينت ونچر تاسيس کل شبکه فروش و خدمات پس از فروش است، افزود: در اين شبکه کل استانداردهاي بين المللي و سطح بالاي رنو ارائه مي‌شود.


کارگر تاکيد کرد: اين جوينت ونچر عملاً کل سياست وزارت صنعت را دنبال و اجرايي مي‌کند، زيرا شريک ما سازمان گسترش است، اين سياست پياده خواهد شد و بايد توجه کرد که رنو از  قبل اين سياست را  پياده کرده بود.


وي با اشاره به اينكه توليد موتورهاي جديد در ايران نيز دنبال مي‌شود، اظهار کرد: اين موتورها، بر روي خودروهاي رنو سوار مي‌شود.کارگر تصريح کرد: البته تاسيس اين جوينت ونچر به معناي آن نيست که همکاري رنو با ايران خودرو و سايپا تمام مي‌شود .


معاون منطقه اي رنو در آفريقا، خاورميانه و هند درباره حضور نيسان در ايران گفت: نيسان هنوز روي برنامه اش در ايران کار مي‌کند و ايجاد جوينت ونچر جديد بين رنو و سازمان گسترش در رابطه با نيسان است، اما هنوز برنامه نهايي نشده و در حال مطالعه است و تصميم با وزارت صنعت است که چگونه خواهد بود.

کارگر در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه همکاري همزمان رنو با ايدرو و دو خودروساز بزرگ ايران شائبه انحصاري بودن را ايجاد کرده است، گفت: وقتي گفتيم رنو مي‌خواهد شريک استراتژيک صنعت خودروي ايران باشد يعني رنو به دنبال توسعه کيفيت و رقابت است.


او افزود: رنو نتوانست در زمان تحريم همه کارهايي که مي‌خواست را در ايران انجام دهد. اما براي ادامه همکاري با دو خودروساز ايران دچار محدوديت هايي بوديم که به همين خاطر جوينت ونچر تازه شکل گرفت.


معاون منطقه اي رنو در آفريقا، خاور ميانه و هند همچنين گفت: قيمت رنو کوييد در ايران حدود 30 ميليون تومان خواهد بود و ميتواند رقيب خودرويي مانند پرايد باشد. ترجيح ما اين است که با همکاري ايران خودرو کوئيد را توليد کنيم اما حذف پرايد دست ما نيست، دست شرکت سايپا است.

كاسيت/ نظر:


پرايد را همه به خوبي مي‌شناسيم؛ ماشيني است كه مردم از سر ناچاري آن را خريداري كرده و مي‌كنند و در توجيه اين خريد خود ميگويند: نسبت به قيمتش مناسب است!
اين در حالي است كه مي‌دانيم نسبت به قيمتش هم مناسب نيست.

پرايد اصلي كره‌اي در كره‌جنوبي 2500 دلار است؛ در حالي كه پرايد غير اصل آن را ايرانيان به قيمتي چند برابر آن خريداري مي‌كنند و اين اجحاف در حق مردم ايران است. مردمي كه براي خريد ماشين خود در رنج قيمتي پرايد، انتخاب ديگري ندارند.

اما با آمدن رنو و تحقق ماشيني زيبا با قيمت سيميليون تومان بايد گفت كه ديگر هيچ ايراني تابوت مرگي به اسم پرايد نخواهد خريد و اين مي‌تواند در نوع خود، خبر خوبي باشد.

اختصاصی/ هر فردی در طول زندگی خود با خطراتی مواجه است که شاید تصور هر یک از آن‌ها فرسنگ‌ها با ذهن و اندیشه‌اش فاصله دارد؛ خطراتی که گاه جان او را نشانه می‌گیرند و گاهی با اموال و دارایی‌های انسان بازی بیرحمانه‌ای می‌کنند.

اختصاصی/ پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:


فاطمه آقایی

حالا دیر زمانی است که در گذر از این فراز و نشیب‌ها و بازگشت به لحظه‌های شیرین زندگی، بیمه‌ها پادرمیانی کرده و همه و یا حداقل بخشی از ضررها و زیان‌های وارده را به جان می‌خرند و متعهد به جبران خسارات می‌شوند.

با اینکه مدت زمان زیادی از تولد بیمه‌ها با اسامی مختلف می‌گذرد و بیمه‌هایی از قبیل مسافرتی، تکمیلی، آتش سوزی، حوادث و اتومبیل سالهاست که قدم در لیست پرداختی‌های ماهانه مردم گذاشته‌اند، هنوز هم تعداد زیادی از افراد بدون توجه به مزایای بیمه‌ها، در گذران زندگی خود غیر محتاطانه عمل کرده و از این خدمت جامعه بی نصیب مانده‌اند.

به گفته کارشناسان، دلایل زیادی وجود دارند که در عدم استقبال بیمه‌ها از سوی مردم نقش کلیدی دارند؛ دلایلی که گاه از تفکرات منفی و غلط به بیمه‌ها سخن می‌گویند و گاهی از عدم تبلیغات کافی در این زمینه خبر می‌دهند.

نگرش منفی مردم به بیمه‌ها زمانی رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرد که برخی شرکت‌ها به هنگام جمع‌آوری حق بیمه‌ها نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفته و در عوض هنگام عمل به تعهدات خود با هزاران اما و اگر و بهانه برای گریز از پرداخت خسارت وارد عمل می‌شوند. در چنین مواردی حرف‌هایی از قبیل «بیمه فقط پول می‌گیرد و در هنگام پرداخت خسارت بدقولی می‌کند»، «مردم با چه پشتوانه و تضمینی هزینه‌های سنگین بیمه را تحمل کنند؟»

و غیره، بیشتر شنیده می‌شود و بیمه مرکزی برای پاسخ‌گویی به همه این ابهامات و شکایت‌ها وارد عمل می‌شود. این نهاد که برای افزایش ضریب رضایت بیمه‌گذاران و تسهیل در روند رسیدگی به شکایات مردمی، سامانه‌ای اینترنتی برای بررسی این امور راه‌اندازی کرده و پاسخ‌گوی افراد ناراضی است، می‌تواند به عنوان واسطه در میان بیمه گر و فرد متقاضی پادر میانی کند و مشکلات بی‌اعتمادی به بیمه ها را به حداقل برساند.

از دیگر مواردی که در کاهش میزان استقبال مردم از بیمه گزارش شده است، کم کاری و عدم توجه بیمه مرکزی و شرکت‌ها در بالا بردن دانش مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان شده است؛ شرکت‌هایی که به جای توجه به افزایش اطلاعات مردم، تنها سعی در فروش بیمه نامه‌های خود دارند و تنها بار مالی را بر دوش مردم تحمیل می‌کنند.

در این میان بیشتر افراد نیز در اثر نارضایتی اقساط ماهیانه خود را پرداخت نکرده و مشکلات اقتصادی بر دوش شرکت‌ها و افراد جامعه سنگین‌تر از هر زمانی احساس می‌شود.

از دیگر مشکلات بیمه در ایران که تنها نتیجه آن ایجاد حس بی اعتمادی در میان افراد جامعه است می‌توان به مواردی همچون به روز نبودن پوشش‌های بیمه‌ای، صرف وقت و هزینه زیاد برای مطالبه خسارت، تمرکز شرکت‌های بیمه در پایتخت و عدم پیشرفت بیمه‌نامه‌ها، اشاره کرد.

به گفته کارشناسان، استفاده از مواردی همچون، بهبود فرهنگ بیمه از طریق آموزش در مدارس، تبلیغ در جهت شناساندن بیمه‌ها به مردم، استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و برپایی جشن‌های ملی برای بزرگداشت بیمه می‌تواند در بهبود این صنعت موثر باشد.

مسکن مهر طرحی بود در دولت نهم و دهم، برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند.