امروز : 03 اسفند 1395

 

حسین وشنی نورآبادی» یکی ️از هموطنان اهل «نورآباد» در مطلبی که برای باشگاه مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ارسال کرده ضمن درد دلی با حضرت امام خمینی(س) آورده: «ای امام خوبیها و ای پیرجماران شاهد باش که برخی از مسئولین چگونه رسالت خود را از یاد برده اند!»

پایگاه تحلیلی "کاسیت خبر"kassitkhabar.ir


به گزارش کاسیت خبر،در ادامه به کمبود امداد رسانی به روستاهای برف گرفته «نورآباد» اشاره کرده است: فریاد خود را بگوش چه کسی برسانیم؟ بیش از 400 روستای شهر ما 3 روز است که در محاصره برف گرفتار شده اند، اما هر چه فریاد می زنیم و درخواست امداد می کنیم، کمتر کسی صدا این مردم را می شنود.

در مطلب ارسالی این هموطن آمده است:

ما فراموش شده هستیم و خواهیم بود. انگار خون مردم رنجور و بخت برگشته نورآباد دیگر رنگی ندارد!!!

فریاد خود را بگوش چه کسی برسانیم؟ بیش از 400 روستای شهر ما 3 روز است که در محاصره برف گرفتار شده اند، اما هر چه فریاد می زنیم و درخواست امداد می کنیم، کمتر کسی صدا این مردم را می شنود.

زنگ خطر فاجعه انسانی در روستاهای محروم دهستان های میربگ جنوبی، اتیوند جنوبی و شمالی، کاکاوند غربی، روستاهای اطراف امامزاده ابراهیم علیه السلام (بابابزرگ)، چواری و حتی دهستانهای خاوه، نورعلی، میربگ شمالی و اکثر روستاهای بخش کاکاوند بگوش می رسد.


در ادامه، این هموطن با طرح این سوال که چرا مسئولین مرکز و مدیران استانی، مردم دلفان را در این غربت غم انگیز رها کرده اند؟


و چرا به ندای مردمان بیکس و مظلوم این سرزمین پاسخی نمی دهند؟ آورده است: خوب می دانیم که همین مردم فراموش شده امروز، در فردای اردیبهشت 96 بار دیگر از سوی شما "ولی نعمت" و "صاحبان اصلی انقلاب" نامیده می شوند.


سرزمین مادری ما امروز آنقدر غریب و تنها مانده است که مدیران استانی و کشوری حتی صدای مسئولین رسمی این شهرستان از جمله درخواست های مکرر فرماندار محترم و تلاشگر نورآباد دلفان را که یک تنه به میدان آمده است را نشنیده می گیرند.

سه روز است که شهردار نورآباد از سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری ها و استانداری درخواست کمک می کند، اما پاسخ مناسبی به ایشان داده نمی شود.

برق بسیاری از روستاهای محروم و کوخ نشین علیرغم تلاش بی وقفه مسئولین شرکت توزیع برق شهرستان، قطع شده است.

آذوقه غذایی و نان خیلی از اهالی روستاها به اتمام رسیده است. عده زیادی از مردم روستایی نان خالی برای خوردن ندارند!!!


بار دیگر اعلام می کنیم که تعداد زیادی از مردم کوخ نشین روستایی حتی به نان خالی هم دسترسی ندارند.

به پیامهای لحظه به لحظه مردم روستاهای مختلف در سایت های محلی و خبرگزاری ها نیم نگاهی بیاندازید، تا شاید تلنگری بر وجدان شما باشد و به فریاد و دادخواهی این مردم همیشه کوخ نشین و پابرهنه که پناهی جزء خداوند متعال ندارند، برسید!!!

ای امام خوبیها و ای پیرجماران شاهد باش که برخی از مسئولین چگونه رسالت خود را از یاد برده اند!!

سرنوشت مردمی که با جان و دل پای ارزش های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی مانده اند، نباید اینگونه رقم بخورد و در محاصره برف و کولاک محاصره شوند.

جوانان متعهد و مردم نوعدوست! دست در دست هم نهیم، با همدلی و یکپارچگی همت و تلاش کنیم، در کنار نهادهای دولتی شهرستان، نیروهای امدادی و داوطلب مردمی هر چه در توان داریم، برای نجات و کمک به مردم گرفتار روستاهای محاصره شده شهرستان بسیار محروم و بیکس نورآباد لرستان (دلفان) به کار گیریم.

در پایان بر خود لازم می داند که از تمامی مسئولین زحمتکش شهرستان بویژه فرمانداری، نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در شهرستان، عوامل راهداری، امدادگران هلال احمر، نیروهای بسیج مردمی و سپاه، ناجا، شهرداری، ادارات برق، گاز، آب که با دستان خالی و امکانات محدودشان بصورت شبانه روزی مردم را تنها نگذاشتند و به یاریشان آمدند، تشکر کنم و همچنین از داوطلبان نوعدوست مردمی که با تجهیزات مکانیکی خود بکمک مردم آمدند، قدردانی ویژه بعمل آورم.

 

اختصاصی/ تلاطم در بازار ارز در روزهای اخیر و ناتوانی بانک مرکزی در مهار این نوسانات منجر به سرازیری سود سرشار به جیب دلالان و سفته بازان شده است.

 

اختصاصی/  پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر»kassitkhabar.ir

 

زهرا ذوالفقاری


در حالی که وزیر اقتصاد در نیمه دوم آذر ماه از موقتی بودن نوسانات ارز در بازار سخن گفت ودلیل آن را فشار بر بازار در طی این دوره زمانی به دلایلی همچون مسافرت‌های زیارتی و سفرهای ژانویه و نیزنزدیک شدن به نوروزدانست  ولی پس از گذشت حدود 3 هفته از این سخنان بازار ارز با افزایش قیمتی مواجه شده است که موقتی به نظر نمی رسد و آمارها حکایت از  افزایش 20 درصدی قیمت دلار طی سه ماه اخیر دارد.


این داستان در حالی ادامه دارد که محمد باقر نوبخت نیزهفته گذشته مدعی تثبیت  نرخ رسمی ارز بر روی 3200 تومان شده بود ولی یک روز پس از آن اعلام شد نرخ ارز در بودجه سال 96،3300 تومان تعیین شده است.


قیمت دلار در بازار آزاد ایران در ساعت پایانی معاملات ارز روز دوشنبه (یعنی اواسط هفته‌ای که گذشت)در حدود 4200 تومان شد  در حالی که بازار ارز در هفته پایانی آذر شاهد افزایش قیمت دلار به 4000تومان بود، به نظر می‌رسد افزایش 150 تا 200 تومانی دلار تا لحظه نگارش این مطلب حاکی از نوعی سردرگمی و فشار روانی بر بازار است.این افزایش قیمت دلار بازده  سرمایه گذاری در این بازار را به شدت افزایش داده است  و برای سفته بازان و کسانی که  نقدینگی شان را در این بازار سرمایه گذاری کرده اند،بسیار مطلوب است.
نرخ هر دلار آمریکا روز سهش نبه  با ۳۲ ریال افزایش نسبت به دیروز ۳۲ هزار و ۳۴۹ ریال، پوند انگلیس با ۲۸ ریال کاهش ۳۹ هزار و ۶۷۵ ریال و هر یورو با ۲۹ ریال کاهش ۳۳ هزار و ۷۶۸ ریال قیمت گذاری شده و به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می‌شود.


افزایش افسار گسیخته  نرخ ارز با توجه به حجم ارزی  که در بازار ودر دست مردم قرار دارد، از سود کلانی سخن می‌گوید که به جیب دلان و سفته بازان این بازار سرازیر شده است. سوال این جا است قیمت دلار که جامعه را در آستانه سال نو با مشکلات بسیاری  مواجه می‌کند واقعا به سود چه کسانی است؟


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز دوشنبه از برگزاری نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با «طیب نیا» و «سیف «برای بررسی افزایش قیمت ارز خبرداد و گفت: دولت باید یکسان سازی نرخ ارز را تعیین تکلیف کند.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: باتوجه به سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا برای تغییرات نرخ بهره در این کشور،پیش‌بینی می‌شود؛ ارزش دلار نسبت به سایر ارزها با افزایش روبرو شود که این عامل در بازار ایران نیز تأثیراتی داشت.


نوبخت روز دوشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: افزایش صد تومانی دلار در یک روز به هیچ عنوان مورد تائید مسئولان و دولت نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد که این افزایش ناشی از مسائل روانی باشد.رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امیدواریم قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، افزایش تقاضا برای دلار تجارتی و مسافرتی، افزایش واردات و فعالیت‌های دلالان ارز از جمله علت‌های نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر است.


صمد کریمی افزود: بانک مرکزی با اعمال سیاست هایی هیجانات و شوک در بازار ارز را کنترل می‌کند.
وی گفت: بازار تجارت غیررسمی یا همان قاچاق، حجم بسیار بالایی در کشور دارد که با حجم تجارت رسمی برابری می‌کند و بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


کریمی افزود: بانک مرکزی با ابلاغ ضوابط خرید و فروش ارز تلاش می‌کند تا خرید و فروش آن را به بازار رسمی هدایت کند.در سال 94 با احتساب تجارت غیررسمی، حجم بخش غیرنفت در تأمین ارز کشور 64 درصد بود. نماینده بانک مرکزی افزود: گسترش روابط کارگزاری بانکی، افزایش سرعت نقل و انتقالات وجوه و افزایش درجه نقدینگی در بانکها ازجمله سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است که در دست اجراست.


مرتضی الله‌داد اقتصاددان گفت: دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر تلاش کرده اند تا سیاست تثبیت نرخ اسمی ارز را اجرا کنند که غلط است و باید سیاست تثبیت نرخ رسمی ارز مورد توجه قرار گیرد.
امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هنوز هیچ تقاضای سفته بازانه‌ای وارد بازار ارز نشده است، گفت: ماهیت سفته‌بازی در بورس با ماهیت سفته بازی در بازار ارز و پول متفاوت بوده و از این رو انتظار برای حرکت نوسان گیران بازار سهام به بازار ارز و یا حتی سکه بعید و غیر منطقی است. وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ناشی از ورود تقاضای احتیاطی به بازار ارز است، عنوان کرد: هم اکنون برخی از مصرف کنندگان که نیامند ارز برای فواصل زمانی کوتاه مدت هستند، اقدام به خرید‌های محتاطانه دلار در بازار کرده‌اند و این در حالی است که سفته باز یا واسطه گر هنوز وارد بازار نشده است.


عضو هیأت رئیسه کانون صرافان ایران با بیان اینکه در صورت عدم نیاز به مصرف واقعی هر گونه انگیزه سفته بازانه منجر به ضرر و زیان در بازار ارز خواهد شد، افزود: هم اکنون با توجه به رفع تحریم‌ها بازار ارز داخلی در شرایطی قرار دارد که به وفور اسکناس و حواله ارزی در بازار آزاد وجود دارد و بانک مرکزی به عنوان کنترل کننده نهایی بازار ارز بر آن نظارت و بازیگردانی می‌کند.
نجومی در برابر این پرسش که با توجه به تثبیت نرخ دلار در سطح 4000 تومانی دورنمای قیمت این ارز تا شب عید در چه محدوده‌ای ارزیابی می‌شود؛ پاسخ داد: در واقع با توجه به بودجه بندی لایحه دولت با دلار 3300 تومانی نوسان کنونی نرخ دلار در بازار ارز در محدوده منطقی قرار داشته و نوسان‌های بیش از این منطقی نخواهد بود. وی افزود: انتظار می‌رود با گذشت دوره زمانی تقاضاهای احتیاطی و تسویه‌ای، نرخ دلار به زودی به وضعیت سابق خود باز گردد و بازار با عرضه‌های انبوه این ارز مواجه شود.


در این جلسه با تاکید بر لزوم گسترش حضور بانک‌ها در بازار ارز، گفت: علیرغم گشایش‌های انجام شده مقررات تسهیل کننده ابلاغی، کماکان بانک‌ها اقدام موثری در این خصوص انجام نداده‌اند و لازم است فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند، چراکه بانک‌ها تنها با عملیات واسطه گری وجوه نمی‌توانند سودآوری خود را تضمین کنند و لازم است در عرصه‌های دیگر من جمله ارائه خدمات متنوع ارزی فعال باشند.
رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به افق بلندمدت و پیش‌روی بازار ارز گفت: بانک‌ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را در این بازار بازیابند تا فعالیت‌های شبکه صرافی به جایگاه و ماموریت مقرراتی خود بازگشته و بدین طریق سلامت و اطمینان در تجارت خارجی تقویت شود.


سیف نسبت به تسریع در تسویه حساب‌های ارزی مرتبط با موضوع عملیات ارزی پایان سال 1390 بانک‌ها تاکید کرد و ضمن درخواست ارایه گزارش‌های حسابرسی ارزی بانک‌ها به بخش ارزی بانک مرکزی گفت: در شرایط کنونی که به دنبال شفاف سازی و دقت در گزارش‌‌های حسابرسی هستیم، حل و فصل این موضوع به جای مانده از گذشته فرصت دوچندان یافته است.

 

 

در بخش‌های قبل شما را با موضوعات بودجه‌بندی و روش‌های صحیح هزینه‌های روزمره در خانواده آشنا ساختیم. در این شماره قصد داریم تا شما عزیزان را در ثبت و گزارشگیری هزینه و درآمد خانواده یاری رسانیم.

اختصاصی  «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

عاطفه جدیری

امروزه همه ما به نوعی درآمد و یا درآمدهایی کسب می‌کنیم که نوع درآمد و نحوه ثبت آن نیز از طبقه‌بندی ویژه‌ای برخوردار است. در مرحله اول باید درآمدها شناسایی شده و سپس هر یک از درآمدها را برای بخش خاصی از هزینه‌ها بودجه‌بندی کرد. به عنوان مثال شما یک درآمد ثابت به صورت ماهانه دارید و مطمئن هستید که این درآمد هر ماه در حساب بانکی شما واریز می‌شود. مثل درآمد از اجاره بها، حقوق ثابت کارمندی و... اما یک سری از درآمدها به صورت پروژه‌ای یا حق‌الزحمه‌ای از انجام کار خاصی بدست می‌آیند. مانند درآمد از ترجمه، انجام کارهای پروژه‌ای و تحقیقاتی، انجام کارهای هنری و...

درآمد ثابت معمولا برای هزینه‌های اساسی و اصلی بودجه‌بندی می‌شود و درآمد غیر ثابت یا طولانی مدت، یا همان پروژه‌ای برای هزینه‌های در اولویت بعدی، مانند ارتقاء دادن خودرو، تعویض لوازم خانه،‌ سفرهای خارج از کشور و هر آنچه که در هزینه‌های اساسی زندگی روزمره لازم و ضروری نیست.

قبل از ثبت تمامی هزینه‌ها درست مانند ثبت درآمدها، در ابتدا باید بتوانید این هزینه‌ها را طبقه‌بندی کرده و هر رویداد مالی را در بخش مربوطه ثبت کنید، تا در نهایت گزارشگیری و تفکیک هزینه‌ها معلوم و کاملا مشخص باشد. این‌گونه می‌توانید هر چه بهتر و آسانتر هزینه‌ها را کنترل کرده و در جهت بهبود اقتصادی و بالا بردن پس‌انداز خانواده خود تلاش کنید. برای سهولت بیشتر در این کار، شما می‌توانید حتی از یک سری نرم افزارها یا اپلیکیشن‌های موبایل خاص حسابداری خانواده که به زبان کاملا ساده جهت ثبت رویدادهای مالی اعم از هزینه‌ها و درآمدها ایجاد شده‌اند، استفاده کنید.

منتها در نظر داشته باشید که همیشه در ابتدا باید یک صندوق یا بانک برای صرف هزینه‌های خود تعریف و مشخص کنید. به عنوان مثال می‌توانید نام این صندوق را صندوق خانه، صندوق هزینه‌ها و یا هر نام دیگری که دلخواه خودتان است بگذارید. سپس حسابی به عنوان حساب هزینه‌ها ایجاد کرده و در آن تمامی هزینه‌های مربوطه را به صورت تفکیکی عنوان کنید تا در هنگام ثبت، هر هزینه‌ای را در حساب مربوطه‌اش جای دهید. برای درک بهتر این موضوع نمونه ای از این جدول را می‌بینید.

حال با در نظر گرفتن ثبت همه هزینه‌ها شما می‌توانید به لیست هزینه‌های ثبت شده رجوع کرده و بدون شک و شبهه متوجه می‌شوید که هر مبلغ صرف چه چیزی شده است. اما فواید ثبت هزینه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. با این کار ساده شما می‌توانید هزینه‌های خود را تحلیل کرده و برای این قبیل پرسش‌ها پاسخی بیابید؛ کدامیک ضروری بود؟ کدامیک بیش از اندازه بود؟ ماهیانه چقدر برای تفریح هزینه می‌کنیم؟ اگر بخواهیم تفریح را بیشتر کنیم از کدام هزینه‌ها می‌توانیم بکاهیم؟

اینجاست که مشخص می‌شود با ثبت دقیق هزینه‌ها و با استفاده از دسته بندی‌های مناسب می‌توانید به سبک زندگی خود اشراف پیدا کنید و برای آن بهتر برنامه‌ریزی نمایید. حتی بوسیله آن می‌توانید سلامت تغذیه خانواده را نیز محک بزنید و ببینید که درصد مصرف گوشت، غلات، میوه و لبنیات و… در خانه شما چقدر بوده است و چقدر با توصیه‌های پزشکی و سلامتی سازگاری دارد.

پس، از همین امروز شروع کنید! اگر هنوز به قلم و کاغذ وفادارید از آن‌ها برای ثبت سنتی حساب زندگی خود بهره ببرید. دفترچه‌ای بردارید و برای مخارج مختلف جدول درست کنید. اگر هم اهل استفاده از فناوری هستید، از نرم افزارهای کامپیوتری یا اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید. نرم افزار اکسل جدول بندی اطلاعات و جمع و تفریق اعداد را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین برای این کار نرم افزارها و اپلیکیشن‌های تخصصی نیز برای حسابداری شخصی تولید شده‌اند.

ما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به رایج شدن استفاده از گوشی هوشمند، شما نیز برای کنترل حساب کتاب خانواده خود از گوشی هوشمند خود برای این کار استفاده کنید. زیرا همواره همراه شماست و بلافاصله می‌توانید از آن برای ثبت یا گزارش استفاده کنید. یک نرم افزار خوب باید این امکان را به شما بدهد که بتوانید هر هزینه‌ای را ثبت کرده و در آخر هر ماه براحتی از آن گزارش بگیرید.

 

ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري، مختص كشور و جامعه ما نيست؛ بلكه همه كشورهاي جهان به نحوي فرهنگ ارزشي خود -و به طور مشخص و مشترك، فرهنگ فداكاري - را اشاعه مي‌دهند و انتظار دارند با ترويج اين فرهنگ خوب انساني در ميان شهروندان خود، شاهد افزايش كيفيت زندگي، آرامش جامعه و پيشگيري از ضايعات اجتماعي باشند.

اختصاصی  «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

فيروز اسماعيلي‌نژاد

كشورهاي پيشرفته در ترويج و نهادينه‌كردن فرهنگ فداكاري بسيار موفق بوده‌اند و توانسته‌اند به خوبي رفتار شهروندان خود را تحت تأثير اين موهبت انساني قرار داده و نتايج آن را در زندگي روزمره ملاحظه كنند.

اما متأسفانه در كشور ما به‌رغم وجود ظرفيت‌ها و ذخائر عظيم ملي و معنوي در حوزه‌‌ي اين فرهنگ شريف، در ابعاد زندگي فرد ي و اجتماعي،  نتايج قابل قبولي حاصل نشده است.

بسياري از معضلات اجتماعي در سطح شهر، مانند عدم رعايت نظافت شهري، عدم استفاده‌ي مناسب از مترو، عدم فرهنگ مناسب ترافيك و... همه در اين راستا قابل ارزيابي است.

در سطح ديگر، وجود اختلاس و ارتشاء، حقوق‌هاي نجومي، حيف و ميل بيت‌المال، تعداد پرونده‌هاي قضايي و... همه نشان‌دهنده‌ي كمبود فرهنگ ايثار و فداكاري در جامعه ماست و اين واقعيت تلخي است كه انكار آن، چاره‌ي درد نيست.

ما به خوبي توانسته‌ايم، ايثار را در بخش دفاعي و نظامي كشور نهادينه كنيم و با پشتوانه‌ي هشت سال دفاع مقدس و سلحشوري فرزندان اين آب و خاك، توفيقات فراواني به دست آوريم كه هم اكنون به عوايد آن -مانند امنيت كشور- بنازيم؛ اما نتوانسته‌ايم به حد مطلوب، اين فرهنگ را در لايه‌هاي اجتماعي تزريق كنيم.

براي درك اين نكته كافي است يك مقايسه داشته باشيم از تعداد پرونده‌هاي قضايي ايران و ژاپن. در ايران بيش از سيزده ميليون پرونده قضايي در سال تشكيل مي‌شود و در ژاپن اين عدد به سه ميليون پرونده هم نمي‌رسد.

اين در حالي است كه جمعيت ژاپن تقريباً سه برابر جمعيت كشور ماست! يكي از مهم‌ترين دلايل آن، وجود فرهنگ فداكاري و گذشت در رفتار مردم آن سامان است كه بر اساس آن، بخش مهمي از نزاع‌ها، با تأسي از فرهنگ فداكاري و گذشت، در بين مردم حل و فصل مي‌شود و كار به شكايت و تشكيل پرونده نمي‌كشد.  

آمار طلاق، نمونه و دليل ديگري است بر كمبود فرهنگ ايثار و فداكاري در ميان مردم؛ تا جايي كه استحكام خانواده را زير سؤال برده است. بيش از 40درصد از ازدواج‌ها در شهر تهران به جدايي مي‌انجامد! و اين آماري تكان‌دهنده است؛ در حالي كه با اندكي گذشت، مي‌توان اين آمار را پايين كشيد.

مردم ما خود بهتر مي‌توانند دلايل و مصاديق ديگري حاكي از كمبود فرهنگ ايثار و فداكاري در جامعه بيان كنند.

واقعيت اين است كه ما از نظر نظري و تئوري، داشتن الگوهاي مطمئن و بي‌نظير و فهم و درك فرهنگ فداكاري، هيچ كمبودي نداريم؛ اما تعاليم بزرگان دين و فرهنگ و ادب، اغلب در ذهن ما جاي دارند تا در عمل ما.

در چنين شرايطي است كه معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه با خانه فرهنگ ايثار و مقاومت اين وزارت‌خانه آستين همت بالا زده و با طراحي «نشان و جايزه ايثار و رسانه» در صدد بر آمده‌آند تا مطبوعات را بيش از پيش وارد ميدان ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري كنند.

آن‌ها به خوبي ارزش اين فرهنگ و نيز كمبود عملي و عيني آن را در جامعه درك كرده‌اند و  دست به اقدام زده‌اند.

به فرهنگ ايثار نياز داريم

ترويج فرهنگ ايثار، نياز همه‌ي زمان‌ها است؛ اما امروز بيشتر از هر زمان ديگر، اين نياز احساس مي‌شود و امروزه در تمامي لايه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي به اين مهم نياز داريم.

اين بخشي از سخنان معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه  در گفت‌وگوي اختصاصي با ويژه‌نامه فرهنگ ايثار اظهار داشته است.

وي در اين گفت‌وگو افزوده است:

بر اساس تدبير وزير ارشاد، ترويج فرهنگ ايثار با اقدامات فرهنگي، سرلوحه فعاليت بخش‌هاي مختلف وزارت ارشاد قرار گرفته و توجه به آن از حوزه رسانه نيز حائز اهميت است و ما به اين مهم توجه كرده و همكاري در برگزاري نخستين دوره جايزه ايثار و رسانه از جمله اين اقدامات است؛ همچنين حمايت از خانه فرهنگ ايثار براي حضور در نمايشگاه‌ مطبوعات نيز در همين راستا ارزيابي مي‌شود.

انتظامي با اشاره به اهميت فعاليت رسانه‌ها در حوزه دفاع مقدس و ترويج فرهنگ ايثار، حمايت مستقيم از رسانه‌هاي فعال در اين حوزه را يكي از برنامه‌هاي جدي حوزه مسئوليت خود خواند و گفت:

از ديرباز حمايت مادي و معنوي از رسانه‌هاي فعال در حوزه دفاع مقدس و ترويج فرهنگ ايثار از اصول و سياست‌هاي كاري معاونت مطبوعاتي بوده و هست؛ به نحوي كه ما از دو سال پيش تا كنون، بخش حمايتي از اين رسانه‌ها را سه برابر افزايش داده‌ايم و اين به معني توجه دولت يازدهم به امر ترويج ارزش‌هاي دفاع مقدس است.

 وي با مروري بر فداکاري و ايثار خبرنگاران در دوران دفاع مقدس و تقديم شهيد و نيز فداكاري آن‌ها در تمامي عرصه‌هاي اجتماعي، اظهار داشت:

فرهنگ فداکاري و از خودگذشتگي يكي از فرهنگ‌هايي است كه ملت‌ها به آن افتخار و توجه مي‌كنند و اين فرهنگ در جامعه ايراني-اسلامي ما از هيمنه و شكوه بالاتري برخوردار است؛ از اين رو ما همواره به بسط و گسترش آن نياز داريم که در اين رابطه، مطبوعات مي‌توانند کمک شايان توجهي به ترويج فرهنگ ايثار بكنند و ما نيز بايد حامي آن‌ها باشيم تا ترويج فرهنگ ايثار پررنگ و با جلوه‌هاي قوي همراه باشد.

چند نكته:

نكات متعددي در باره برنامه‌ريزي «نشان و جايزه ايثار و رسانه» قابل طرح است:

اول:

در اين كه ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري در جامعه اهميت دارد، شكي نيست؛ اما در روش‌هاي ترويج‌دهنده‌ي اين فرهنگ به شدت ترديد وجود دارد؛ زيرا بعد از حدود چهار دهه تبليغ، نتايج قابل قببولي جز در حوزه‌هاي امنيتي و دفاعي به دست نيامده است.

دوم:

هيچ ملتي، مانند ملت ايران از گنجينه‌ها، نظريه‌ها و الگوهاي ايثار، برخوردار نيست و انتظار اين است كه هيچ‌ ملتي مانند ملت ايران، عامل به فرهنگ ايثار نباشد؛ اما در عمل اين‌چنين نيست و ما در رفتارهاي ايثارگري-به‌خصوص در حوزه اجتماع و زندگي فردي و اجتماعي- به نحو مطلوبي از اين فرهنگ بهره‌مند نيستيم.

براي مثال، در حالي آب را تا سه برابر استاندارد جهاني هدر مي‌دهيم كه اين مايه‌ي حيات را مقدس مي‌دانيم و جريان كربلا را با آن گره‌زده‌ايم. سؤال اين است براي ملتي كه آب، مقدس است و مصرف آن را بايد با تمام حساسيت ديني و مكتبي‌اش رعايت كند، آيا بايد با كمبود آب مواجه باشد؟ آيا فرمان و امر مستقيم خداوند متعال، مبني بر مصرف صحيح و عدم اسراف، نبايد رعايت شود؟ آيا در مكتبي كه دروغ را گناه كبيره مي‌داند، بايد دروغ‌گويي به حد افراط وجود داشته باشد؟ آيا در كشوري كه علي(ع)، يكي از الگوهاي بارز اوست، بايد گرسنه و بي‌خانمان وجود داشته باشد؟ و...اين‌ها همه نشان مي‌دهند كه تعاليم ايثار و فداكاري و ارزش‌هاي انساني از شعار به شعور و از ذهن به دست، نرسيده است و اين يعني اين كه ما نيازمند تبليغ و تعليم بيشتر و درست‌تر هستيم.

سوم:

وقتي در باره ايثار سخن مي‌گوييم، معمولاً به مصداق‌هاي محدودي توجه مي‌كنيم. براي مثال، تا مي‌گوييم ايثار، ذهن ما متوجه دفاع مقدس و عنصر شريف شهادت مي‌شود؛ ولي آيا فرهنگ ايثار فقط در جنگ و شهادت خلاصه مي‌شود؟

ما به طور جدي نيازمند توسعه مفهوم و مصداق‌هاي ايثار و ايثارگري هستيم تا تمام جامعه رنگ و بوي ايثار و فداكاري بگيرد.

رسالت ما و جايزه ايثار و رسانه

بدون شك، به دست‌آوردن جايزه، براي هر رسانه‌اي خوشايند و دل‌چسب خواهد بود؛ اما در شرايط فعلي، براي رسانه‌هاي كشور-به ‌خصوص مطبوعات- دستاوردي مهم‌تر از جايزه‌ي نقدي اين برنامه اهميت دارد و آن شخصيت‌دادن به مطبوعات كشور است.

اين وظيفه‌ي همه اهالي رسانه‌ است ك از هر فرصتي براي ارتقاء شخصيت و منزلت مطبوعات استفاده كنند و نشان و جايزه ايثار و رسانه، يكي از آن فرصت‌هاست.

هر سال در بهمن‌ماه، شاهد برگزاري برنامه‌هاي دهه فجر براي سينما، موسيقي و... هستيم و خبرهاي آن را پوشش مي‌دهيم در حالي كه خود ما از داشتن برنامه‌ي فجر، همايش خاص يا جشنواره مشخصي محروم هستيم! نشان و جايزه ايثار براي مطبوعات به مثابه سيمرغ بلورين براي سينماست؛چيزي كه اكنون مردم سينما را با آن مي‌شناسند.

اين است كه فارغ از جايزه، همه‌ي ما وظيفه داريم با شركت در اين برنامه، به آن ريشه و وجاهت بدهيم؛ زيرا اين اقدام، بخشي از شخصيت مطبوعات را احياء مي‌كند.

تقدير از بانيان:

در طول ساليان اخير شاهد تلاش معاونت مطبوعاتي براي بهبود شرايط مطبوعات بوده‌ايم و اين تلاش اين بار خود را در شاكله‌ي يك اقدام فرهنگي-رسانه‌اي جالب مي‌بينيم كه ما را به تحسين وادار مي‌كند. انتظامي در اقدامي فرهنگي سعي كرده هم‌تراز با رسانه‌اي مانند سينما، اهميت مطبوعات را به نمايش بگذارد و ارزش اين رسانه را در ترويج شريف‌ترين فرهنگ الهي-انساني به نمايش بگذارد؛ از اين رو اين اقدام پسنديده‌ي وي قابل تقدير است.

اين برنامه حاصل ايده‌پردازي ايرج گلشني است كه از سال 93 با حمايت مشاور وزير ارشاد در امور ايثارگران كليد خورد و با پشتيباني معاون مطبوعاتي ارشاد اخيراً فراخوان آن منتشر شده است و شايسته است كه همه ما از آن پشتيباني كنيم.

ضمن اين‌كه از نقش‌آفريني تشكل‌هاي بخش خصوصي حوزه مطبوعات نبايد غافل بود؛ حسب اهميت موضوع در شماره آينده در اين باره سخن خواهيم گفت.

 

کشورهای ترکیه و روسیه با توجه به نزدیکی جغرافیایی از مزیتهای تجاری خاصی برای ایران برخوردارند که ایران نیز به عنوان یک شریک تجاری همواره سعی داشته تا با تعاملات تجاری سازنده با این دو کشور این روابط را بهبود و گسترش دهد.

پایگاه تحلیلی کاسیت خبر.kassitkhabar.ir

گروه اقتصادی – سهیلا وکیلی 

به گزارش کاسیت خبر،بر اساس آمار اعلام شده حجم مبادلات تجاری ایران با ترکیه  در سالجاری فقط در یک ماه از مرز یک میلیارد دلار گذشت در این بین صادرات محصولات مختلفی نظیر: فرش ، مواد نفتی ومشتقات پتروشیمی ، مواد غذایی مانند گردو، بادام، قند، شکر، هندوانه و تجهیزات ساختمانی ، مواد شوینده و بهداشتی از زمره کالاهای صادراتی ایران به ترکیه قلمداد میشدند که در کنار کالاهایی نظیر محصولات پتروشیمی، پلیمری،سیمان، خشکبار، مواد غذایی از دیگر مزایای تجاری ایران محسوب میشوند.  


درهمین راستای طی خبری دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی تهران حجم تجارت ایران و ترکیه را طی سال جاری حدود 14 تا 15 میلیارد دلار عنوان کرده بود .

در این خصوص به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، بهمن عشقی در دیدار با دورسون توپچی نایب رییس اتاق تجارت استانبول به نقش اتاق های بازرگانی در ارتقای سطح مناسبات تجاری بین دو کشور اشاره کرده بود و عنوان کرده بود:  ترکیه یکی از دو راه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و مزیت ایران برای این کشور به دلیل موقعیت مناسب کشور ما برای ارتباط با آسیای میانه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرده بود که مزیت های اقتصادی و انسانی دو کشور ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری های دوجانبه تجاری و صنعتی ایجاد کرده است.همچنین از دیگر برآوردهای تجاری این نشست اعلام آمادگی این اتاق در پذیرش هیات های تجاری ترک و گشودن مسیر کسب و کار بود که همین مهم را نیز میتوان یکی دیگر از اقدامات این اتاق در راستای گسترش تعاملات با کشور ترکیه قلمداد کرد .


اینکه منسوجات و صنایع نساجی ایران به رغم تمام فراز و نشیبهایی که بین این دو بازار ترک و ایران حاکم بوده و هست طی سالهای اخیر از استقبال خوب برخی سرمایه گذاران ترک برخوردار شده است.

از دیگر مزیتهای تجاری بین این دو کشور است ، در این خصوص محمد مروج رئیس انجمن صنایع نساجی ایران از استقبال برخی سرمایه گذاران ترک از بازار داخلی ایران و بلاخص بازار فرش ایران به خبرنگار کاسیت خبر میدهد و میگوید :« اخیرا چند سرمایه گذار ترک در شهر کاشان  حاضر شدند و در حال مطالعه بازار هستند تا بتوانند با مشارکت چند سرمایه گذار ایرانی برخی مراکز تولیدی از جمله کارخاجات تولید نخ فرش ماشینی را در ایران راه اندازی کنند».


این خبر از سوی محمد مروج در حالی عنوان میشود که تا پیش از این نیز نخ فرش ماشینی بیشتر از کشور ترکها وارد ایران میشد و اکنون این چند سرمایه گذار خارجی با حضور در بازار ایران در حال راه اندازی کارخانجاتی برای تولید نخ فرش ماشینی در ایران هستند .


اینکه تا چه اندازه حضور این سرمایه گذاران و راه اندازی این قبیل کارخانجات تولیدی در بازار ایران اثر گذار خواهد بود سئوالی است که مهندس محمد مروج در پاسخ به آن می گوید :« ممکن است تاسیس کارخانجات مشترک در بازار قیمت محصولات ایرانی در بازا اثرگذار باشد از سوی دیگر با توجه به اینکه سقف صادرات نساجی عمدتا فرش ماشینی بوده است .

عمده نخ های منسوجات برای فرش های بالای 1000 تا 1200 شانه از کشور ترک وارد ایران میشده است که همین موضوع در آینده در بازار تولید و صادرات ایران تاثیر گذار خواهد بود که باید بیشتر منتظر نتایج آتی بود ».


مروج ، رئیس صنایع نساجی ایران در ادامه در پاسخ به این سئوال که کشورهای هدف در این بازار برای ایران تاکنون کدام کشورها بوده اند به خبرنگار کاسیت میگوید :« کانادا، آمریکا،عربستان کشورهای آسیای میانه ، چین ، افغانستان ، عراق از جمله کشورهای هدف در امر صادرات فرش ماشینی و منسوجات قلمداد میشدند ».


رئیس انجمن صنایع نساجی ایران  در ادامه از دیگر محصولات صادراتی ایران به پوشاک و البسه تولیدات ایرانی و برنهایی معتبری چون هاکوپیان ، گراد ، ماکسیم  نیز اشاره می کند و به خبرنگار کاسیت می گوید :« در حال حاضر بازار هدف این محصولات کشوری چون آلمان است که در کنار آن کشورهایی نظیر عراق ، افغانستان و آسیای میانه بازار هدف ما در بخش منسوجات تلقی میشوند ».


ورود چند سرمایه گذار ترک به ایران و احداث چندین کارخانه تولیدی مشترک بین سرمایه گذاران ترک و ایران خبری است که پیش تر نیز از سوی محمد مهدی رئیس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران عنوان شد خبری که حکایت از سرمایه گذاری های مشترک ترکها در شهرهایی نظیر سمنان و آذربایجان داشت هر چند ترکها این بار با ماشن آلاتشان به ایران آمده بودند .


ورود سرمایه گذار خارجی و بیشتر از همه خبر ورود تکنولوژی های جدید این دسته از سرمایه گذاران از اهم اخبار پس از توافقات هسته ای ایران و برنامه های رفع تحریم بود در همین خصوص محمد مهدی رئیس زاده در خطاب به خبرنگار کاست پیرامون استقبال سرمایه گذاران خارجی از صنعت نساجی ایران و ورود دستگاه ها و تکنولوژی های نودر این بخش گفت ؛


ترکها در عین اینکه رقیب ایران در بخش صنایع نساجی و منسوجات شمرده میشوند در بخش هایی میتوان با توجه به برخی رویدادهای اخیر از پتانسیل بازار آنها  در داخل کشور ایران استفاده کرد که ورود ماشین آلات ترک ها در بخش فرش ماشینی و پرده های خانگی و مصرفی یک نمونه از این اقدامات است که اکنون نیز برخی از این سرمایه گذاران در سمنان و آذربایجان سرمایه گذاری مشترک انجام دادند و ماشین آلاتشان را به ایران آوردند .


رئیس زاده در ادامه افزود :« در خصوص ورود سرمایه گذار خارجی و استفاده از تکنولوژی های این دسته از سرمایه گذاران قرار نیست که الزاما منتظر ورود سرمایه گذار فرانسه و آلمان و ایتالیا بود در این صنعت ترکیه به رغم آنکه رقیب ایران است میتوان از این پتانسیل آنان نیزاستفاده کرد و ماشین آلات آنان را به سوی ایران سوق داد».


رئیس زاده در ادامه با اشاره به برخی تولید کنندگان  نمونه و مطرح ایرانی در تولید پرده های خانگی نظیر الگانت و اطلس پود گفت ؛ سرمایه گذار خارجی در این بخش یک سرمایه گذاری مشترک انجام داده است و تکنولوژی خود را وارد کشور کرده است  که میتوان همین رویه را  در بخش ریسندگی و سایر منسوجات نیز بسط داد .


دبیر انجمن صنایع نساجی ایران بخش دیگر جذب و مشارکت سرمایه گذار خارجی و ورود تکنولوژی و ماشین آلات را منوط به نگاه کلان به بخش های مختلف اقتصادی از جمله مدیریت در کسب و کارها میداند و میافزاید « گاهی سرمایه گذار خارجی نگاه و برخورد شما با سرمایه گذار داخلی را ملاک ارزیابی ورودش به ایران و راه اندازی کسب و کار جدید میداند او میخواهد بداند .

که کارآفرین داخلی از چه امنیت مالی یا تسهیلاتی برخوردار است در این خصوص به رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری دال بر مبازره با قاچاق و حمایت از تولید داخلی در اجرا موفقیت آمیز عمل نکرده است ».


دبیرانجمن صنایع نساجی ایران در خاتمه سخنانش به ارزیابی حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران میپردازد و میگوید حضور سرمایه گذار خارجی الزاما به معنای حضور اروپایی ها در بازار ایران نیست و یک سرمایه گذار ایرانی مقیم یا ساکن خارج از کشور ایرانی نیز به دنبال تحقق این مهم در ایران میتواند از این بازار استفاده کند منوط به آنکه شرایط حضور یک سرمایه گذار خارجی در ایران فراهم شود .

او در این خصوص به میزان تسهیلات بانکی و مالیات هایی که به تولید کنندگان و کار آفرینان اختصاص میابد و همچینن شرایطی که بیمه گذار یا سازمان تامین اجتماعی بر تولید کننده و کار آفرین قائل شده است اشاره میکند .

و می افزاید: اکنون صنعت نساجی به دلیل رکود از 50 درصد توان و ظرفیت تولیدی خودش استفاده می‌کند که با تمام این موارد باز قیمت تمام شده تولید بالا است و این در حالی است که به رغم کاهش نرخ تورم  هنوز  نرخ سود بانکی بالا است و برای تولید کننده دریافت وام بانکی با این سودهای بالا مقرون به صرفه نیست .

 

 محققان داروساز ایرانی از ساخت دارویی جدید برای درمان سرطان خبر دادند که می‌توان از آن هم به عنوان یک آنتی‌بیوتیک، ضد باکتری، ضد قارچ و همچنین به عنوان یک داروی ضد سرطان استفاده کرد.

اختصاصی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

Image result for ‫داروسازی‬‎

سهیلا وکیلی

به گزارش کاسیت؛ دکتر علیرضا مظفری محقق و داروساز کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی کاسیت با اعلام این خبر گفت: این دارو که از دسته داروهای نانو با نام نانوزینک اکسید است میتوان از ان به عنوان یک آنتی‌بیوتیک، ضد باکتری، ضد قارچ و همچنین به عنوان یک داروی ضد سرطان استفاده کرد.

وی در ادامه گفت؛ این ترکیب بر خلاف اکثر ترکیبات مشابه نانو زینک اکسید، کوانتوم دات با اندازه بسیار ریزتری دارد و در حدود ۲ نانومتر بوده که ترکیب مشابه آن در دنیا بیش از ۷ برابر آن یعنی ۱۵ نانومتر است.

وی همچنین یادآرو شد این دارو بر روی سلولهای سرطانی، باکتری و قارچ کار شده است و چنانچه در آزمایش‌های فارماکولوژی یا داروشناسی بر روی موش و خرگوش موفقیت آمیز عمل کند، می‌توان از آن به عنوان یک داروی جدید ضد سرطان ایرانی استفاده کرد.

وی در ادامه در خصوص سایر ترکیبات این داروی ضد سرطانی افزود: این ترکیب نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند جنتامایسین و نتیل مایسین قوی تر عمل کرده و البته عوارض جانبی آنها را نیز به همراه ندارد.

وی خاطر نشان کرد این ترکیب جدید ضد سرطان برخلاف دارویی مانند جنتامایسین که دارای عوارضی نظیر کری موقت یا دائم است، هیچ‌گونه عوارضی بر روی بدن بیمار نداشته، ضمن آنکه در مقایسه با داروی ضد قارچی مانند کلوتریمازول بسیار قوی‌تر نیز عمل می‌کند که اگر حمایت‌های مالی لازم از آن صورت بگیرد نتایج بهتری نیز به دست خواهد آمد .

دکتر علیرضا مظفری این محقق و داروساز ارزشمند ایرانی، در پاسخ به سئوال کاسیت پیرامون حمایت‌های مالی لازم برای ارائه این محصول به بازار گفت: به رغم موافقت‌های برخی مسئولین هنوز هیچ حمایت مالی برای ادامه این تحقیق صورت نگرفته و تاکنون نیز کلیه هزینه‌های تحقیق و توسعه و عملیاتی کردن نتایج این محصول بر عهده اعضای این تیم تحقیقاتی بوده است.

دکتر علیرضا مظفری این محقق جوان در ادامه یادآور شد: از این ترکیب جدید تاکنون محققان بیمارستان بست در کابل که تحت پوشش محققان هندی اداره می‌شود اعلام حمایت و استقبال کرده‌اند.

مظفری افزود: دکتر هما کبیری متخصص سرطان شناسی و انکولوژی این بیمارستان ضمن استقبال از این ترکیب اعلام آمادگی کرده است تا در صورت ممکن اگر عملکرد این ترکیب بر روی موش و خرگوش موفقیت آمیز باشد، این بیمارستان نیز ۳۵ بیمار سرطانی مرحله آخر را برای انجام تحقیقات بیشتر و تاثیر عملکرد انسانی این دارو، در اختیار تیم تحقیقاتی و سازنده ترکیب جدید ضد سرطانی قرار دهد.

این محقق جوان در خاتمه یادآور شد که تیم تحقیقاتی داروی ضد سرطانی نانو با سرپرستی دکتر علیرضا مظفریان و با همراهی زهرا فخرائیان، پگاه اسماعیلی زاده و فاطمه کاتوزیان تا تجاری شدن آن به کار خود با قوت ادامه می‌دهد.

سرویس اقتصادی کاسیت همچنان به عنوان همراه رسانه‌ای این گروه در کنار محققین جوان ایرانی بوده و خبرهای خوش تجاری سازی و استفاده از داروی ضد سرطان نانوی ایرانی را در آینده نیز پوشش خواهد داد.

 

حضور و بازدید فوق تصور بود...

اختصاصی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

Image result for ‫شیرینی و شکلات‬‎

سرویس اقتصادی کاسیت-جمشید مغازه‌ای در حاشیه برگزاری پانزدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات در خصوص تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و ارزیابی این انجمن از میزان حضور و استقبال صورت گرفته به خبرنگار کاسیت گفت: از نظر ما استقبال حتی فرای انتظار بود تا جایی که حضور مردم در کنار شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه چشم‌انداز خوبی برای این صنعت در برابر ما قرار داد.

وی در خصوص کیفیت و تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه به خبرنگار کاسیت گفت: ما پیش بینی خوبی از استقبال و بازدید مردم و حاضرین در این نمایشگاه داشتیم، و علاوه بر آن بیشتر سعی کردیم تا در کنار کیفیت برگزاری و بهبود سرویس به حضار، نتایج خوبی نیز برای حاضرین فعال در این نمایشگاه بدست آید.

مغازه‌ای در ادامه پیرامون نقش احتمالی این نمایشگاه برای صاحبین این صنعت در کشور گفت با توجه به حضور ۸۲ شرکت از ۲۲ کشور، احتمالا نتایج ارزشمندی را در آینده‌ای نزدیک برای صنعت ما به همراه خواهد داشت که و تاثیر مثبت نتایج آن در آینده‌ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.  

وی در ادامه پیرامون کشورهای حاضر در این نمایشگاه به خبرنگار کاسیت گفت: در این نمایشگاه کشورهایی از قاره سبز اروپا، جنوب شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس حضور دارند. در بخش مواد اولیه و ماشین آلات نیز همراهی و همکاری کشورهای صنعتی و صاحب نامی چون آلمان و ایتالیا می‌تواند نتایج پر باری را برای صاحبین صنعت این کشور به همراه داشته باشد. وی در خصوص اینکه تا کنون چه قراردادهایی منعقد شده است به خبرنگار کاسیت گفت: این موضوع نیاز به بررسی داشته و در هفته‌های پس از نمایشگاه مشخص خواهد شد.

 

قائم مقام بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به بررسی آمار متقاضیان حضور در نمایشگاه، 5 مهر را زمان نهایی شدن متراژ قطعی و گروه بندی متقاضیان اعلام کرد.

 

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

 

به گزارش کاسیت خبر، زمان واریز هزینه غرفه‌های نمایشگاه مطبوعات 10 مهر و جانمایی الکترونیک 25 مهر اعلام شد. همچنین اعلام متراژ قطعی، گروه بندی متقاضیان و بررسی اعتراض‌های احتمالی، دوم تا پنجم مهر ماه از طریق وبسایت نمایشگاه  و حساب کاربری متقاضیان خواهد بود.

مهران عباسی انارکی، قائم مقام نمایشگاه مطبوعات با اعلام این خبر گفت: رسانه‌هایی که تخلفات مرتبط با ماده 18 قانون مطبوعات(درج نام صاحب امتیازو مدیر مسئول، نشانی رسانه و چاپخانه در محل ثابت) و مغایرت با پروانه انتشار، دارند تا رفع موارد تخلف، امکان حضور در نمایشگاه را نخواهند داشت. همچنین با توجه به محدودیت مکانی، ممکن است نشریاتی که نظم انتشار آنها پایین تر از حد معمول باشد، امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند.

وی افزود: به نشریات با ضریب کیفی بالا و همچنین غرفه‌های برتر نمایشگاه بیست و یکم، اولویت زمانی در جانمایی الکترونیک داده خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه گروه رسانه‌های ورزشی و غیر فارسی زبان در سایر گروه های مرتبط ادغام شده است، سقف متراژ گروه‌های متقاضی حضور در نمایشگاه را مطابق جدول زیر اعلام کرد.

 

گروه

سقف متراژ

موسسات مطبوعاتی و خبرگزاری های عمومی

 

96 متر

روزنامه‌ها، عمومی و خانواده، دین و اندیشه، آموزشی تخصصی

48 متر

فرهنگی هنری، سیاسی اقتصادی، کودک و نوجوان، استانی و منطقه ای

24متر

 

 

شایان ذکر است، نمایشگاه امسال با رشد 25 درصدی ثبت نام مواجه بوده به طوری که حدود 700 متقاضی برای حضور در نمایشگاه امسال ثبت نام اولیه را انجام داده اند؛ 16 موسسه مطبوعاتی، 22 خبرگزاری، 85 روزنامه، 87 هفته نامه،  45 دوهفته نامه، 145 ماهنامه، 30 دوماهنامه، 57 فصلنامه، 7 فصلنامه، 125 پایگاه خبری با درخواست 14 هزار متر مربع برای حضور در نمایشگاه امسال ثبت نام کردند.

مهندس بازگیر درحاشیه نشست هم اندیشی در خصوص مسئله آب به نقش آفرینی پایگاه خبری یافته در این مورد اشاره کرد و با بیان اینکه ما از ادامه پیدا کردن این نوع نشست ها استقبال می کنیم گفت:می خواهیم الگویی به تمام رسانه ها دهیم تا هر کدام بتوانند در حوزه ای ورود پیدا کنند.

 پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

 

بازگیر در گفت وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست پایگاه خبری کاسیت در خصوص نشست هم اندیشی در خصوص مسئله آب اذعان داشت:این نشست به پیشنهاد پایگاه خبری یافته و با هدف ساماندهی مطالبات مردم در حوزه آب برگزار شد و همه دستگاه های ذی ربط و متولی در این عرصه شرکت پیدا کردند و این مسائل مطرح شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تهران خاطرنشان کرد:هدف ما این بود که در پایان هم اطلاعاتی در اختیار دستگاه های مربوطه قرار بگیرد و این اطلاعات مرور شود،هم اینکه مسائل را دور یک میز و در کنار هم بررسی کنیم تا چشم های بیدار جامعه یعنی رسانه ها با مسائل اصلی آب اشنا شوند.

وی افزود:ما از ادامه پیدا کردن این نوع نشست ها استقبال می کنیم و می خواهیم الگویی به تمام رسانه ها دهیم تا هر کدام بتوانند در حوزه ای ورود پیدا کنند.

بازگیر در مورد چرایی نشست زمین در خیابان های تهران تصریح کرد:اگر تغذیه و برداشت آب ها با هم در تعادل نباشند به تدریج سفره های آب زیر زمینی خالی می شوند و این مسئله موجب متراکم شدن خاک و نشست زمین خواهد شد،متاسفانه اکنون ما در تهران شاهد این مسئله هستیم،از طرفی راه نفوذ آب به زمین بسته شده است و همه جا آسفالت شده است لذا همین امر نیز موجب نشست زمین می شود.

انتهای پیام/

 

جدیدترین جدول رتبه بندی آگهی‌های دولتی روزنامه‌های کشور منتشر شد اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی جدول رتبه بندی آگهی‌های دولتی روزنامه‌های کشور را منتشر کرد.

پایگاه تحلیلی «کاسیت خبر» kassitkhabar.ir:

بنابر اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، رتبه‌بندی روزنامه‌ها در مرحله دوم براساس عملکرد آنها در زمستان ٩٤ مطابق با جدول شاخص‌هایی که پیشتر اعلام شده بود صورت گرفته است.

لازم به توضیح است در اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها ابتدا در هیأت ارزیابی، خوداظهاری روزنامه‌ها بررسی و نتایج اولیه به ایمیل آنها (موجود در سامانه جامع رسانه‌های کشور) ارسال شد سپس هیأت تجدیدنظر پس از رسیدگی به اعتراضات، جمع‌بندی نهایی را ارائه داد که به شرح جدول زیر منتشر می‌شود.

بر مبنای نتایج مرحله دوم طرح رتبه‌بندی، جایگاه نشریات در گروه‌های مختلف آگهی‌های دولتی از شهریور 95 به شرح زیر تعیین شده و به کلیه دستگاه‌های مرتبط، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشریات مشمول، ابلاغ می‌گردد در این خصوص نکات زیر حایز اهمیت است:

1- فهرست زیر متقاضیانی هستند که از طریق سامانه جامع رسانه های کشور، تقاضای پذیرش آگهی دولتی کرده اند. قرار گرفتن نشریات در این فهرست لزوماً به مفهوم تخصیص سهمیه آگهی دولتی نمی‌باشد.

2- به نشریاتی که تعداد صفحات آنها کمتر از ٨ صفحه باشد آگهی دولتی تعلق نمی‌گیرد.

3- نشریاتی که در شش ماهه گذشته اعلام وصول آنها نامنظم بوده است از فهرست رتبه‌بندی حذف می­شوند.

4- رعایت گستره توزیع مصوب برای قرار گرفتن در فهرست رتبه‌بندی الزامیست. بدیهی است نشریات می‌توانند متناسب با حوزه فعالیت، درخواست تغییر گستره توزیع به هیات نظارت بر مطبوعات ارایه نمایند.

5- نرخنامه آگهی‌های دولتی سال ٩٥ در صفحات دیگر وبگاه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی قرار دارد.

 

جدول  محاسبه رتبه آگهی‌های دولتی برای نشریات چاپی

 

امتیاز کیفی (روزنامه)

رتبه آگهی دولتی

٧٠ به بالا

١

از ٦٥ تا ٧٠

٢

از ٦٠ تا ٦٥

٣

از ٥٥ تا ٦٠

٤

از ٥٠ تا ٥٥

٥

از ٤٥ تا ٥٠

٦

از ٤٠ تا ٤٥

٧

از ٣٥ تا ٤٠

٨

از ٣٠ تا ٣٥

٩

کمتر از ٣٠

١٠

 

 

ضمناً نرخنامه آگهی‌های دولتی و رتبه‌بندی نشریات بزودی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

پیش بینی وضعیت هوا

آفتابی

6°درجه

تهران

آفتابی
رطوبت: ۳۸%
باد: شرق، جنوب شرق و ۶.۴۴ کیلومتر در ساعت
چهارشنبه -۱°درجه / ۱۲°درجه آفتابی
پنج شنبه -۱°درجه / ۱۳°درجه آفتابی
جمعه ۱°درجه / ۱۳°درجه آفتابی
شنبه ۱°درجه / ۱۵°درجه آفتابی

بالا